Stegeborg

Idag flög gumman och jag ner till Stegeborg www.stegeborg.se som ligger 2 mil utanför Söderköping. Vi hämtade planet på flygklubben i Bromma. Idag luftade vi PA-28:an SE-KMO ett plan som jag aldrig tidigare flugit.

Ställde upp på bana 30 och drog på full gas. Passerade ut via Kanan och via Svartsjö som är utpasseringspunkt från Bromma kontrollzon. Nu var vi i det ”vilda” luftrummet där man fick se och synas så gott det gick. Vi valde att flyga på 1500ft hela vägen till Stegeborg eftersom det fanns en del dis lite högre upp. Flög över Södertälje, Vagnhärad och Oxelösund på väg mot Stegeborg.

Det tog 50 minuter att flyga ner till Stegeborg och då hade vi en del motvind. Vindstruten visade att vi skulle få rak motvind vilket var bästa förutsättning för landning. Det blev en mjuk och behaglig landning på den 980 meter långa gräsfältet. Taxade in på parkeringen där det redan stod ett plan. Enligt anvisningarna skulle 8 plan få plats här men det såg trångt ut för det. Nu var vi bara två plan så inga problem denna gång.

Promenerade ca 1 km ner till hamnkrogen. Där hade de en underbar krog med stor utomhusservering. Solen värmde så beslutet blev givetvis att sätta sig ute och ta vara på den sista värmen innan vintern. Byggnaden har förr i tiden varit ett tullhus men var alltså nu ombyggd till krog. Beställde middag från menyn som förresten har sammansatts av kocklandslagets Tom Sjöstedt. Riktigt mumsig mat fick vi.

Strax bredvid ligger slottsruinen som var stängd, men annars kan man komma in för 30 kr. Vi tänkte lura systemet och spara 30 kr och flyga över för att ta en titt inne i borgen. 🙂

I en liten kur vid parkeringen hade de en gästbok som vi skrev några rader i. När vi sen satte oss i planet upptäcker jag att bromsstaget på höger pedal satt löst. Kravlade mig ner under instrumentbrädan och fick tag i det lösa staget. Aj, aj, vad göra!? Men det var lätt löst, problemet låg i att en sprint hade lossnat som gick att sätta tillbaka för att låsa fast staget igen.

Redo för start ute på banan, stirrar vi in i en lågt skinande sol och ser absolut ingenting. Leena ger mig sina solglasögon som jag fäster utan på mina vanliga glasögon. Det hjälpte tillsammans med att solskyddet fälldes ner. Full gas och upp i luften bar det. Flög ner till Söderköping och cirkulerade runt staden för att sedan återvända hem. Flög över Göta Kanal och Slätbaken tillbaka till Stegeborg där vi tog en extra titt på slottsruinen och styrde sen mot Bromma.

5.jpg

Tankar fullt innan start

4.jpg

Jag älskar min GPS 🙂

stegeborg-024_1.jpg

Stegeborgs flygfält

2.jpg

Framme i Stegeborg

1.jpgStegeborgs slottsruin

stegeborg-023_1.jpg

Leena skriver en hälsning från oss i gästboken

stegeborg-045_1.jpg

Packar in för start6.jpg

Dubbla glasögon och nu redo för start i motljus

3.jpg

Gratis titt inne i Stegeborgs slottsruin

stegeborg-094_1.jpg

Hemma på Bromma igen

Explore posts in the same categories: Flyg

One Comment på “Stegeborg”


  1. […] ner och jag visste med säkerhet var jag sett affischerna. Det var vid en flygning i somras då jag och Leena flög ner till Stegeborg som jag såg likadana affischer hängande nere vid hamnkrogen. Surfade in på Stegeborgs webbsida […]


Kommentera

