Funderingar kring köp av flygdator

Har funderingar på att skaffa mig en flygdator men har svårt att bestämma mig för vilken jag ska köpa, om jag nu ska köpa någon. Har skissat på att göra ett excel ark för att kunna göra all färdplanering på den bärbara datorn, men det blir klumpigt att släpa på datorn när man ska iväg på en flygtur. En handburen flygdator kan alltid ligga i flygväskan och blir lätt att ta med. Men samtidigt flyger jag inte så mycket vilket borde väga över för att fortsätta färdplanera för hand med hjälp av vissa gratis program på nätet. Brukar bl.a. använda mig av Linköpings Flygklubbs färdplanering på nätet. Ett bra hjälpmedel som gör att man sparar tid. Men min tanken är att spara ännu mera tid vid färdplaneringen med hjälp av en flygdator.

De modeller av flygdator som jag tittat närmare på är dessa.

E6B Flight Computer från Sporty
e6b-xm.jpg

Techstar Electronic Flight Computer från Jeppesen
prop_1_1859.jpg

CX2 Pathfinder Electronic Flight Computer från ASA
prop_1_18531.jpg

 

Är det någon av er som läser min blogg som har erfarenhet av färdplanering och kan komma med rekommendationer så välkomnas de.

Explore posts in the same categories: Flyg

4 kommentarer på “Funderingar kring köp av flygdator”

  1. Stefan O Says:

    Tjena Bosse!
    Trevlig Flog. Jag köpte en E6B Flight Comuter från Sporty när jag började flyga. Helt ok men slutade fungera efter ett år när batteriet tog slut. Men jag kan ju fått ett måndagsex. Däremot är det ett bra instrument när man är ute och vill göra lite beräkningar.
    Om du vill ha tips på utlandsresor så kan jag verkligen rekommendera Skottland. Som att flyga i Norrland. Lungt och man slipper en massa annat flyg och färdtillstånd !!!
    Enda problemet är resan dit och hem men som man brukar säga ”själva resan är det roliga inte att komma fram”.
    Ha det bra och fixa nu hastigheten på Unixen så det går fortare att analyser 🙂

    /Stefan O

  2. Bosse Says:

    Hej Stefan.
    Kul att du tittade in på min flog. 🙂
    Både kul och tråkigt att höra om det du skriver om E6B Flight Computer. Det är den som jag har börjat prioritera som nummer ett, men nu när du skriver att den gick sönder efter ett år så blir man lite tveksam. Jag ska till USA i januari och ev köper jag en Flight Computer där eftersom priserna är mycket mer attraktiva där borta.
    Jag har tidigare läst om din Skottlandsresa och visst värkar det lockande att få flyga dit, men jag börjar nog med lite enklare flygresor först. Skottland kommer jag och gumman ev åka till men då på motorcykel.
    Unix-servrarna är trimmade och speciellt den du använder dig av. 😉

    // Bosse

  3. Fredrik Says:

    Tjena!
    kolla in http://www.lfk.se så slipper du köpa en FDC utan sidan gör hela uträkningen åt dig, mycket smidigt!

  4. Bosse Says:

    Tack Fredrik men den sidan har jag redan koll på. Om du tittar till höger på min blogg så finns redan en länk till den sidan. 😉


Kommentera

