Karuizawa whisky från Japan

Alkohol och flygning är ingen bra kombination, men whiskyn kan väl avsmakas de stunder då man inte ska flyga. Jag är whisky älskare och då speciellt singel malt whisky.
Jag har skaffat mig en ny favorit som heter Karuizawa och kommer från Japan. Ja jag vet, Japan är inte det första man tänker på när man pratar whisky. Men nu ska man också veta att även japanerna är duktiga på att framställa whisky och Karuizawa importerar mältat korn från Skottland. Karuizawa är gjord på en blandning av olika malt whiskys och är alltså en pure malt.

Det som intresserade mig för Karuizawa var att den fått guldmedalj i London International Wine and Sprite Competition 2001. Den finns nu att köpa i Sverige sedan oktober 2007 och är en 12 årig whisky. Den första leveransen var begränsad och det finns bara några hundra flaskor kvar på systemet runtom i Sverige. Vad jag hört så kommer inga fler in under 2007.  Karuizawa försöker som de säger hålla sig till en god kvalitet och inte massproduktion, och jag måste säga att de lyckas väldigt bra. Karaktären på Karuizawa whiskyn har en krämig och fruktig smak med lite rök, påminner något om Mcallan. En whisky jag varmt kan rekommendera.

karuizawa.jpg

Explore posts in the same categories: Whisky

3 kommentarer på “Karuizawa whisky från Japan”

  1. David hedlund Says:

    Kan inte annat än att hålla med! köpte den för 1 veckan sedan. hålller nämligen på att försöka skaffa mig ett litet förråd av olika whiskys för att kunna testa och jämföra hemma =)

    nu fattas bara dom rökigare sorterna. men denna var mycket god! (och snygg;)

  2. Johannes Says:

    Karuizawa är grymma, speciellt deras vintage-årgångar från -67, -76 och 81. Synda att dom är så dyra bara.

    Dessutom så har dom slutat att koka sås där.

  3. Charlie Says:

    71:an är sjukt bra också!


Kommentera

