Inget Siljansnäs idag

Skulle idag tillsammans med gumman flyga upp till Bengt, en arbetskollega som har ett fritidshus i Siljansnäs. Även i somras försökte jag flyga dit när han var där uppe, men då som nu satte vädrets makter stopp för flygningen. Fick redan tidigt i veckan aningar om att det inte skulle gå att åka upp till Siljansnäs när jag tittade på väderprognosen. Jag hade förhoppningen att vädret skulle ändras under veckan, men idag räckte det med att dra upp rullgardinen för att konstatera att det inte blir någon flygning.

METAR
ESSB 030750Z 26005KT 6000 -RA BKN002 BKN005 03/03 Q1003=

Jag ska till Siljansnäs det har jag bestämt mig för, men det får vänta till nästa år. Om nu inte jag och Pierre flyger dit om ett par veckor då vi ska göra en gemensam flygning. Men målet är inte bestämt så vi vet inte var vi hamnar.

Vädret blev bättre på eftermiddagen och då tog jag en promenad tillsammans med min Canon 30D bort till Långholmen. Vid västerbron finns minnesmärket över JAS 39-Gripen som störtade den 8:e augusti 1993. Jag befann mig i Rålambshovsparken den dagen då olyckan inträffade. Det var en festival i Rålambshovsparken, minns inte vilken, kan det ha varit vattenfestivalen? Jo jag tror det var så. När flyguppvisningen började gick vi ner till stranden och tittade. Men mina polare var inte lika intresserade som jag och de drog med mig upp till festivalsområdet igen. En timme senare kom en okänd person förbi och sa helt lugnt att ett plan störtat på Långholmen. A visst tjena, tyckte vi och trodde honom inte. Men när jag kom hem senare på kvällen och såg nyheterna så insåg jag att det var sant och att man missat ett historiskt ögonblick. Än i dag ser man fortfarande brännmärken på träden vid nedslagsplatsen och det saknas bark på ett av träden.

flygspotting-566.jpg

flygspotting-568.jpg

Precis bredvid finns ett berg som ligger rakt under inflygningen till Bromma, så det blev lite flygspotting nu när kameran var med. På lördagar är inte flygtrafiken så intensiv, men några bilder blev det.

flygspotting-569.jpg

flygspotting-576.jpg

flygspotting-577.jpg

flygspotting-578.jpg

flygspotting-579.jpg

flygspotting-580.jpg

Måste också få med den här underbara radiokommunikationen som jag fick av Niclas. Den är från JFK Grounds radiofrekvens och killen i tornet tycks ha en väldigt jobbig dag.

Explore posts in the same categories: Flyg

2 kommentarer på “Inget Siljansnäs idag”

  1. Pontus Says:

    Häftiga bilder!

    Stämmer bra att det var vattenfestivalen.
    Det är rätt coolt med eldskadorna på träden vid nedslagsplattsen som påminner om den ödesdigra flygningen.
    Själv var jag inte gammal, tre år, men ytterst intreserad av flyg.
    Jag var naturligtvis på flygvapnets ständigt återkommande utställning av flygplan, vill minnas att jag satt i ett Viggenplan inte mindre än tre gånger den dagen!
    Jag tror faktiskt att det var i just Rålambshovsparken som detta plan var uppställt!

  2. Bosse Says:

    Tack för kommentaren Pontus och lycka till med din fortsatta flygutbildning.


Kommentera

