Spriten klassas nu som whisky

För 3 år sedan fyllde jag mitt Mackmyrafat och idag fyller det whisky. Det vill säga för att få kallas whisky måste tunnan lagras i 3 år vilket den nu har gjort. Fatet ligger i ett av de före detta torpedrummen ute på Fjäderholmarna.

Ett år efter fatfyllningen blev jag utbjuden till Fjäderholmarna för att få provsmaka mitt fat. Den första provningen blev en överraskning att det redan fått så pass mycket whisky karaktär i smaken. Det beror i stor del på att lagringen sker på små 30 liters fat. Men jag kan inte påstå att den första provningen var någon höjdare eftersom det ändå var spritsmaken som var den dominanta smaken.

Andra provsmakningen gjordes också den ute på Fjäderholmarna nu i början av sommaren. Fatet hade då legat på lagring i 2,5 år och smaken började bli bra, betydligt mycket bättre än första provsmakningen.

öl o whisky mässan ute i Nacka gick det också att beställa provsmakning av sitt fat, vilket jag gjorde. Fatet hade då lagrats i 2 år och 10 månader. Nu smakade det whisky och jag skulle mycket väl kunna tappa upp den på flaskor. Men efter diskussion med en av Mackmyras experter så blev beslutet lätt. Han hade provsmakat en 4,5 åring som hade samma recept som mitt fat och han var nästan lyrisk över hur den mognat. Men samtidigt berättade han att han inte trodde man skulle lagra mer än 5 år eftersom whiskyn då kunde få en träaktig smak.

Nu kommer det roliga. När min whisky blir 5 år så ska den hämtas ut i Danmark för att kringgå en del skatter och avgifter som systembolaget tar ut om man hämtar ut flaskorna i Sverige. Samma år måste jag få ihop 12 timmars flygning, så naturligtvis är ”planen” 😉 att flyga ner till Danmark och hämta hem mina flaskor.

Fatfyllningen 2004

mackmyra21.jpg

Man fick själv hämta tunnan från lagret och bära ner den till desteleriet för fatfyllning.

mackmyra26.jpg

Märkningen av tunnan. En personlig plakett spikades fast.

mackmyra28.jpg

Placketten på min whiskytunna.

mackmyra7.jpg

Provsmakning av det nyss fyllda fatet. Nja, tendens hur det skulle smaka efter några år var omöjlig att avgöra.

Första besöket och provsmakningen 2005

hpim0410.jpg

Förväntasfulla fatägare ska få komma in och klappa om sina whiskyfat.
När vi kommer in och känner spritdoften slå emot oss, ropar en av fatägarna: ”För sjutton, stäng dörren, whiskyn dunstar!” 🙂

hpim0419.jpg

En suddig bild från lagringen. Man får inte använda blixt pågrund av explosionsrisken, därav den suddiga bilden.

hpim0421.jpg

Provsmakningen efter ett års lagring. Tendens till whisky, det börjar redan arta sig.

Explore posts in the same categories: Whisky

6 kommentarer på “Spriten klassas nu som whisky”

  1. PC Says:

    Whisky och flygning är två oslagbara saker i respektive kategori! Synd bara att man inte kan/får kombinera dessa.

    Förstorade mina bilder lite per önskemål men det strualar lite med wordpress så nu blir dom inte större. Kan dock maila över länkarna om du vill?

  2. Bosse Says:

    Ja eller kanske tur att whisky och flygning inte ska kombineras, hur skulle det då gå….
    Det är alltid kul med flygbilder så det vore kul om du vill maila länken till mig.

  3. christofer Says:

    roligt att höra att det gått så bra för mackmyran. jag har letat febrilt efter ett lagom stort whiskyfat som ska fylla funktionen som fåtöljbord i en liten whiskyhörna åt min far. vet du var man kan få tag på ett fat i höjden 45-65cm? går det att köpa ett tomt mackmyra fat? det hade varit guld.

  4. Bosse Says:

    De som köpt ett eget whisky fat som lagrats på Mackmyra får även behålla faten om de vill. Däremot tror jag det är svårt att köpa ett tomt fat.
    Du skulle kunna vända dig till Mackmyra och be att få komma i kontakt med han som tillverkar faten. Han kanske kan snickra ett i de mått du önskar.

  5. Göran Says:

    Nej man kan ej köpa tomma fat från mackmyra. Däremot kan man som Bosse säger köpa ett fat med whisky å vänta 3-5 år innan man får sitt fåtöljbord.

    Johan Thorslund gör Mackmyras fat och gör fat på beställning:
    http://www.kagge.com/historik.php

  6. Bosse Says:

    Det går faktiskt numera att köpa tomma begagnade fat från Mackmyra. Priset ligger på ca:2.000 kronor/fat.


Kommentera

