Provar Lagavulin igen

 

 

När jag för många år sedan för första gången var på en whisky provning fick jag prova fem olika whiskysorter med helt olika karaktär. Tyckte alla var bra utom en som smakade väldigt illa, och det var en whisky vid namn Lagavulin. Den whiskyn är väl inte den mest lämpliga att börja med om man är en oerfaren whiskyprovare eftersom den har en väldigt speciell karaktär. Jag har från den gången dragit mig från att prova Lagavulin igen.

I år vann Lagavulin ”Single Malt World Cup 2007” i klassen bästa rökiga maltwhisky. Lagavulin fick också juryns hederspris för allra bästa whisky. Då tycker jag att det är på sin plats att inköpa en Lagavulin för provsmakning. En klassiker som ingår i serien ”Six Classic Malts” och saknas i min samling eftersom jag inte är någon älskare av kraftigt rökiga whisky. Men nu ska även den finnas för provsmakning i min whisky samling.

Det har gått några år sen jag provade den senast, så frågan är vad smaklökarna känner för den rökiga whiskyn denna gång. Visst tycker jag att den smakar kraftigt av rök men jag är mer positiv till Lagavulin efter denna provsmakning. Lagavulin har en lång eftersmak vilket inte är helt fel.

lagavulin16.jpg

Explore posts in the same categories: Whisky

2 kommentarer på “Provar Lagavulin igen”

  1. PC Says:

    Tack för tipset! Denna skall provas vid tillfälle

  2. Bosse Says:

    Absolut ska du prova den. Lagavulin ingår i ”Six Classic Malts” och måste provas om man är whisky intresserad. Hör av dig vad du tyckte om den.


Kommentera

