Västerås Flygmuseum

Flög idag med Pierre och Niclas till Västerås där vi skulle göra ett besök på flygmuseet. Jag saknade en landning under de senaste 90 dagarna för att kunna flyga med passagerare, så Pierre flög oss först till Skå-Edeby. Starten från Bromma blev lite skumpig i den 13 kt blåsiga motvinden. Det tar inte många minuter till Skå-Edeby från Bromma där Pierre tog ner oss. Pierre och Niclas klev ut ur planet och jag startade bana 29 för att göra ett landningsvarv. Efter att landat var jag åter berättigad att flyga med passagerare. Taxade tillbaka till klubbstugan och hämtade upp de frusna medresenärerna. Det var blåsigt och bara ett par plusgrader.

Pierre tog åter över spakarna och flög oss ut över mälaren. En PA-28 låg strax över oss och den hade också kurs mot Västerås. Vi tittade ivrigt mot PA-28:an så den inte skulle få för sig att börja sjunka, men då hörde vi på radion att den fått klarering till 3000ft från Stockholm CTRL. Vi fick klarering till 2000ft som vi behöll fram till Västerås CTRL. Då vi böt till Västerås TWR frekvensen hörde vi att det var full aktivitet kring flygplatsen, tydligen många flygglada ute idag. Ett plan var på väg att starta, två plan låg på final och PA-28 som låg på 3000ft hade vi passerat och den var nu strax bakom oss. Vid Johannesberg hade de fallskärmsaktiviteter och även därifrån upptogs en del radiotrafik.

Vi landade bana 01 och taxade in till flygklubben. Inne på flygklubben blev vi väl bemötta, köpte fika med tilltugg. Där satt bl.a. Börje, en av flyglärarna hos Stockholms Flygklubb, och fikade med ett gäng gubbar. Innan vi lämnade klubben fick vi en presentation över deras flygplan och de har en betydligt nyare flygplanspark än Stockholms Flygklubb. Man blir ju lite avundsjuk.

Gick bort till Flygmuseumet som var större än jag trott. Det fanns en hel del flygmaskiner att titta på. Jag provsatt en Viggen och tänkte att den var inte byggd för min längd, hade antagligen fått kröka ryggen om jag stänkt igen luckan över mig. Tyvärr var det kö till simulatorerna som var ett av målen för dagen, men vi bestämde oss för att testa de en annan gång och då boka tid i förväg.

Pierre ville flyga till Johannesberg för att rekognosera för ev framtida besök. Men då vi gjorde kontroll före start märker vi att landningslampan gått sönder. Det skulle bli mörkt inom en timme och det blev därför till att flyga direkt till Bromma. Jag tog spakarna med Pierre som sekreterare (noterade allt från flygledningen) och Niclas i baksätet. Gick upp till 1500ft och behöll den höjden fram till Bromma. Niclas, som håller på att tar PPL cert, satt med kartan i knäet och orienterade. Det gick undan på hemvägen då vi hade medvind och kom upp i runt 145kt GS.

Jag och Pierre har en tid bokad med SE-KFZ även nästa söndag. Håller nu tummarna på att väder och vind kommer vara bra även då, för då blir det flyga av igen.

vasteras-005.jpg
Landar bana 29 på Skå-Edeby
vasteras-006.jpg
SE-GCH påväg att landa

vasteras-007.jpg
Niclas, en nöjd passagerare.

vasteras-009.jpg
Någonstans över Mälaren

vasteras-012.jpg

vasteras-014.jpg
Final bana 01 på ESOW

vasteras-020.jpg
Pierre och Niclas

vasteras-023.jpg
Hässlö Flygförenings café

vasteras-029.jpg
Västerås Flygmuseum

vasteras-030.jpg
Simulator som tyvärr var fullbokad

vasteras-032.jpg
En glad Pierre provsitter Draken

vasteras-034.jpg
Niclas inspekterar Viggen

vasteras-036.jpg
Instrumenten i Viggen

Explore posts in the same categories: Flyg

4 kommentarer på “Västerås Flygmuseum”

  1. PC Says:

    Jag blir ju inte alls flygsugen av detta!

  2. Micke P Says:

    Detsamma du!

    Mycket trevlig läsning från trevliga flygfält! Det var väldigt länge sen jag landade på gräs!

    Jag har också en av de minsta flygbloggarna, haha. Jag har gjort mitt här i SD snart så då ses vi på nåt fält i sverige i sommar!

  3. Bosse Says:

    Aha, där ser man. Men jag behåller titeln Sveriges minsta flyg blogg eftersom du är i San Diego.
    😉


  4. […] det ska vara 9Q-CUK. Åke berättade att planets registrering var SE-AKE men bilden nedan tog jag den 27:e januari 2008 och visar den rätta […]


Kommentera

