Stridspiloterna

image_gallery.jpg

Jag har tittat igenom serien om stridspiloterna som Kanal5 sände för en tid sedan. Ja jag vet, den serien är inte ny men för mig är den det. Jag var utomlands när serien visades och har därför tittat på den nu. Vill berömma de TV kanaler som lägger ut visade program på sina webbsidor så man kan titta på de i efterhand, en utmärkt service.

Det femte avsnittet tycker jag var det bästa, när eleverna för första gången fick flyga JAS med en lärare. Jag levde mig in i deras glädje att få flyga med ett av världens modernaste flygplan som tydligen har en acceleration som är något i hästväg.

Jag led även med Jonas i serien, när han gång på gång fick sin första flygning med JAS inställd, och droppen var när han drog sönder dragkedjan på sina byxor. Men sen kom han i alla fall iväg.

Jag hoppas nu på att det kommer en fortsättning där man får följa piloterna när de är färdigutbildade, men i den miljön kanske de inte får filmas. Men visst vore det intressant.

Bli pilot i Försvaret. 

Explore posts in the same categories: Flyg

2 kommentarer på “Stridspiloterna”

  1. Micke P Says:

    fortsättning.. tror den kullen har fått flygstopp fram till i sommar.

    Försvaret bantade de planerade 15000 gripen-timmarna till ungefär 7000 har jag för mig.

    Det är lika mycket som jag och mina 5 rumskompisar flyger per år…

    /Micke

  2. Bosse Says:

    Det stämmer säker som du skriver. Vill minns att jag också läst något om att flygvapnet dragit ner på flygtimmarna.

    Men trots minskade anslag så fortsätter de att rekrytera piloter.
    http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=11334


Kommentera

