Ett år med flygcertifikat

Ett år har gått sedan jag gjorde min uppflygning vilket skedde samtidigt som Pierre och Anders också gjorde sina uppflygningar. Det gick bra för oss alla tre som lyckliga lämnade flygklubben med ett varsit flygcertifikat. Precis efter det att jag gjorde uppflygningen åkte vi iväg på semester till sydost asien, vilket gjorde att det gick över en månad innan jag fick göra min första flygning som färdigutbildad pilot.

De första timmarna med flygcertifikatet inriktade jag till att bygga upp säkerheten kring landningar och inflygning till flygplatser. Trotts att det är just detta man övade mest på under skolningen så kände jag av att ”nu flyger jag själv och nu är det mitt ansvar att se till att flyga säkert.” Därav min extra träning av landningar, men nu utan flygläraren bredvid mig.

Under mitt första år med flygcertifikat har jag hunnit med 14 timmars flygning och 20 landningar. Låter inte så mycket, men då har jag varit bortrest tre månader av året och vädret förra sommaren var inte det allra bästa. Det blev många bokade flygningar som fick ställas in.

Under sommaren flög jag in mig på klubbens PA-28:or vilket gjorde att jag fick tänka lite annorlunda inför start och landningar. Det var både det ena och andra man skulle tänka på i Piper som gick med automatik i Cessnorna. Bensinpumpen skulle slås på, bränslekranen skulle skiftas, klaffen var helt manuell m.m. Och så finns det bara en dörr på Piper vilket gör att jag får vika min långa kropp dubbelt för att kunna komma in i planet.

1ar-003.jpg

Två av flygningarna som jag genomförde var riktigt trevliga. Dels då jag och Pierre flög till Gotland och när jag och gumman flög till Stegeborg.

Att flyga till Gotland kändes först som en utmaning eftersom vi skulle flyga en bra bit över vatten, men med en GPS i planet var det inga problem att hitta rätt till passeringspunkterna. Gotlandsflygningen känner jag för att göra om nu i sommar men ska då försöka få mer tid på Gotland, det blev lite stressigt senast. Vi han bara med att ta en taxi in till stan för att äta middag, sen var vi tvungna att flyga hem igen.

Stegeborg var även den en härlig flygning till ett litet men trevligt flygfält. Jag och gumman var ner till hamnkrogen och åt en härlig middag på utomhusserveringen sittande i solen tillsammans med den sista sommarvärmen för året.

Nu kommer ett nytt flyg år och högt upp på min önskelista finns Åland som jag snart hoppas kunna besöka. Som sagt så kan jag tänka mig att flyga till Gotland igen och även Visingsö finns med i mina planer. Det ser ut att kunna bli ett år då jag besöka flera öar.

Explore posts in the same categories: Flyg

8 kommentarer på “Ett år med flygcertifikat”

  1. F Says:

    Grattis Bosse!

    Visingsö är aldrig fel, åtminstone när ESSI är skapligt tort. Fly in den första helgen i augusti varje år f ö 🙂

  2. Bosse Says:

    Tackar.
    Jo jag känner till att de har en Fly In och kanske blir det den helgen jag åker dit. Annars får det bli till att packa en picknick korg för en lunchsväng till Visingsö.
    🙂

  3. PC Says:

    Grattis till det första året!

  4. Pontus Says:

    Grattis till första året!
    Det där med Stegeborg och hamnkrog låter inte illa!

  5. Bosse Says:

    Tack till er alla.

    Pontus: Stegeborg kan jag varmt rekomendera. Försök att ta dig dit när du får ditt flygcertifikat. Det är lätt och lagom långt att flyga dit från Stockholm.

  6. Micke Says:

    Bra första år!

    Trevliga flygutflykter!

    I staterna kan man hyra flygplan mycket billigt, här i CA där det ändå är dyrt hittar man 172or/PA28or för ca 75$/hr och 152or(ja det är flygplan också) för 55$/hr. Ännu billigare inne i landet skulle jag tro.

    Gå in på faa.gov/licenses_certificates/airmen_certification/foreign_license_verification/
    så kan du validera ditt svenska ppl till ett FAA-ppl. (FAA=Gratis Såklart)

    Vi hörs!

  7. Bosse Says:

    Micke: Jag har papprena utprintade sedan flera månader och jag kommer skicka in en ansökan så fort jag vet var i USA jag hamnar. Man måste hämta licensen på plats så det gäller att välja rätt stad för utlämning. 🙂

  8. PC Says:

    Vet hur det är med in/utpasseringspunkter. Försök hitta DODAM vid EFMA utan GPS 🙂


Kommentera

