Flygning med inledande strul

Jag hade bokat mig för att flyga SE-KFZ men såg i tisdags att någon bokat om mig till SE-KMO. Antagligen någon på flygklubben som behövde GPS:en som finns monterad i KFZ och det saknas i KMO. För min del spelar det ingen roll eftersom planen är likvärdiga och jag har en bärbar GPS.

Men idag vid lunch ringen Marianne som står i kafeterian och säger att det spridit sig rök inne i KMO. Antagligen kommer röken från oljespill och planet stod nu på verkstan för översyn. Marianne visste inte om KMO skulle blir klar till jag skulle ta planet, men som tur var fanns SE-GMD ledig och jag bokade om mig på den istället. GMD kom tillbaka från Estland för ett par veckor sedan efter att varit på omlackering och service, så det skulle bli kul att få prova den igen.

Niclas hämtade upp mig på jobbet och vi gjorde sällskap ut till Bromma. Niclas hade idag skolflugit under lunchen med SE-KZP och tyckte det gick bra trots att det blåste en hel del. Vinden 280/15kt låg bra till för att landa på bana 30.

När vi kom till klubbhuset ger sig MJ tillkänna. Han gav mig tipset (som en kommentar på bloggen) om att SE-GMD hade kommit hem från Estland, men jag visste då inte vem som döljer sig bakom signaturen MJ. Men nu vet jag vem du är. 😉

Ringde upp Brommatornet och fick ok på utpassage via Svartsjö med GMD. Gjorde tillsyn och satte oss i planet för att starta upp. Men det var lättare sagt än gjort, GMD var verkligen grinig och ville inte starta. Gick in i klubbhuset och kontrollerade om vi kunde ta KZP istället. Såg okej ut men vi måste då vara tillbaka en timme tidigare än vad vi planerat. Ringde upp Brommatornet igen och förklarade att vi fick byta plan och kommer iväg lite för sent, men det var helt okej.

dscf0209.jpg

Vi skulle flugit runt Arlanda CTR men insåg nu att tiden var knapp eftersom KZP var bokad efter oss. Vi valde då att istället göra en flygning ner till Södertälje och bort till Tullinge flygplats. På Tullinge flygplats har man nu påbörjat att gräva upp banorna för att framöver bygga bostäder.

dscf0225.jpg

Jag ville bara göra en sväng för att hålla mig i flygtrim och Niclas var intresserad att flyga in via Bosön där han inte flugit tidigare. Flög via Stäket och passerade flera finlandsfärjor på vår väg mot Bosön. Vi fick klarering till Krogen där vi fick göra en 360 eftersom det var tät trafik på Bromma.

dscf0224.jpg

dscf0233.jpg

Gjorde en inflygning i skymningen och visst är det härligt att flyga mot en flygplats där landningsljusen är upptända.

dscf0240.jpg

Annonser
Explore posts in the same categories: Flyg

3 kommentarer på “Flygning med inledande strul”

  1. PC Says:

    Inspirerande, jag har inte varit upp på två månader snart och den här helgen ser inte direkt lovande ut heller :@

  2. Micke Says:

    Vilken klubb är det du flyger i? Är det på bromma?

  3. Bosse Says:

    Ja jag flyger på Bromma och är medlem i Stockholms Flygklubb.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: