Tillbud och olycka på Arlanda och Linate

Jag åkte igår iväg till Tekniska Museet för att lyssna på Henrik Elinder från Haverikommissionen som skulle hålla ett föredrag om allvarliga tillbud och olyckor. Jag var framme en halvtimme innan föredraget skulle starta och han då ta en titt på de gamla flygmaskiner som hänger i den stora utställningshallen. Jag var även in och tittade på utställningen om rymdfarkoster som påminde om den som NASA har, dock något mindre.

tekniska-004.jpg

Det var ca:25 personer som kommit för att lyssna på Henrik Elinder. Henrik tog upp tre tillbud som inträffat ute på Arlanda. Det första var om en personbil som inte stannat när ett plan var på väg att taxa ut och nästan körde rakt in i noshjulet. Piloten såg bilen i sista stund och ställde sig på bromsarna vilket då undvek olyckan. Man kunde i efterhand inte spåra vilken bil som passerat, och därför ledde detta tillbudet till att alla bilar på Arlanda numera är målade med identifieringsnummer på taken. Piloter ska alltså kunna identifiera fordon från planet.

Tillbud nummer två handlade om ett plan som taxade in efter att landat samtidigt som ett annat plan taxade ut från plattan. Det landade planet taxade på fel sida om en ”rondell” men rätt enligt AIP som inte hade rondellen inritad, vilket kunde ha orsakat att planen kolliderat.

Tillbud nummer tre påminde om ovan men berodde på att flygledningen gav ett taxande plan ok på att taxa mot färdriktningen för att förkorta taxningen ut till startbanan. Även detta kunde ha lett till att två plan kolliderat.

Nu kom Henrik in på vad som hände vid olyckan på Linate flygplatsen 2001 där ett SAS plan, SE-DMA, var inblandat. Han ägnade ungefär halva föredraget till denna olycka och det var spännande att lyssna på. Det var många olyckliga faktorer som påverkade olyckan.
Det avgörande till olyckan var att besättningen på D-IEVX började taxa på den södra taxibanan trots att de fått klarering att taxa på den norra. Dåliga markeringar i banan kan också ha påverkat valet vid taxningen då R5 och R6 markeringen var otydligt målad i marken och måste ha varit svåra att se i den dimman som då rådde. D-IEVX taxade ut för att korsa startbanan där SE-DMA startade, och katastrofen var ett faktum.
Planen kolliderade och SE-DMA kraschade in i en terminalbyggnad och D-IEVX klövs och började brinna ute på banan. Anmärkningsvärt är att ingen visste till en början att planen kolliderat, utan man trodde först bara att det var SE-DMA som kraschat. Ett annat plan som taxade på en annan taxibana rapporterade till flygledningen att ett plan på startbanan brann. Det tog 20 minuter från det att planen kolliderade innan räddningsfordon kom ut till D-IEVX.
Man hittade över 80 punkter på brister och felaktigheter kring denna olycka och 18 av dessa lämnades till de italienska myndigheterna som rekommendationer till åtgärder.

Efter Linate olyckan gavs ”Runway Incursions” ut och det ställdes krav på oss inom Stockholms flygklubb att alla måste läsa detta innan man fick fortsätta flyga. Det beror bl.a. på att ute på Bromma finns en korsande taxibana som påminner något om den som finns på Linate flygplatsen.

Annonser
Explore posts in the same categories: Flyg

3 kommentarer på “Tillbud och olycka på Arlanda och Linate”

  1. Feffe Says:

    Hej

    Kul med en flygblogg till. Jag ser att en hel del besökare har kommit till min blog härifrån, så tack för länken…

  2. Fred Says:

    Linate-smällen, ja… var inte många veckor efter ”nine-eleven”.
    Kommer också ihåg att det snackades mycket om den – då sedan länge – ur funktion varande markradarn på Linate precis när olyckan skett.

  3. Bosse Says:

    Feffe: Det är bara till att bjuda igen. 😉

    Fred: Ja det stämmer att markradarn var ur funktion och därför tog det tid innan de visste att ett plan till var inblandat. Det tragiska är att de hade en ny markradar som låg ouppackad och som ledningen inte gav ok till att installera. Antagligen av ekonomiska skäl….


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: