Tomatin 12:årig singel malt

För några månader sedan uppmärksammad jag en whisky som heter Tomatin efter att läst en artikel om den. Det jag fastnade för i artikeln var att destilleriet var det första skotska destilleri som köpts upp av ett japanskt företag. Tomatin, som betyder buskhöjden, är en Highland Malt whisky och destilleriet är ett av de högst belägna i skotland, 315 meter över havet.
tomob12yo.jpg
Tomatin destilleriet är det största i skotland och har främst levererat whisky till blendindustrin. 1974 var Tomatin världens största whisydestilleri med en produktion på 12 miljoner liter per år. Men år 2000 fattade ledningen för Tomatin beslutet att företaget skulle satsa på en egen singel malt whisky och Tomatin går numera mot högre kvalitet än kvantitet.

I höstas lanserades Tomatin 12:årig singel malt i Sverige. Jag köpte mig då en flaska och den har blivit stående fram tills nu då jag kände att det var dags för en provsmakning. Det jag främst lade märke till i smaken var den något rökiga och långa eftersmaken. Tomatin har slutlagrats i spanska sherryfat, men den smaken kände jag inget av. Kanske har jag taskiga smaklökar. Kan säga att jag inte blev jätte imponerad av smaken och Tomatin kommer inte hamna på min ”finhylla”.

För den som vill införskaffa sig en flaska av Tomatin så finns den på bolaget för 295 kronor. Det går även att köpa en Tomatin 41:årig från 1965, och den kan bli din för 2.927 kronor.

Explore posts in the same categories: Whisky

2 kommentarer på “Tomatin 12:årig singel malt”

  1. Stefan O Says:

    Håller med dig Bosse, inget av de bästa jag smakat heller. Var hos en polare och hade köpt Scapa 14 (http://www.whiskyguiden.se/islands/Scapa14.html). Var så där…….
    /Stefan

  2. Bosse Says:

    Scapa 14 hade jag större förväntningar på, synd att den inte är något vidare. Då får den vänta på att provsmakas av mig.


Kommentera

