På väg till Linköping men….
Jag hade tillsammans med Pierre bokat SE-KFZ för en flygning ner till Linköping. Dagen innan vi skulle åka iväg såg det ganska mörkt ut och vi var inställda på att flygningen skulle bli inställd, men vi skulle ändå höras nästa morgon.
På söndagsmorgonen var det fortfarande väldigt mulet, men TAF och vädernyheterna pekade på att det skulle bli bra väder efter kl.12.00 och fram till ca kl.18.00. Okej, det lät ju bra så vi flyttade fram vår planerade starttid kl.11.00 en timme och bestämde att vi skulle ge oss av.
Ute på Bromma sken solen och det var nu riktigt bra väder, vind 220/05kt och molnen låg på 4100ft. Knappade in färdvägen i Gafor och fick ut att molnen skulle ligga över 2000ft, sikt över 20km och en vind på 5kt. Färdplaneringen gjordes i ordning och färdplan ringdes in.
På plattan bredvid SE-KFZ stod en helikopter som vi inte kände igen. Jag och Pierre diskuterade med klubbvakten kring denna helikopter innan vi skulle iväg och det var ingen av oss som med säkerhet kunde säga vilken nationalitet det var på helikoptern. Den var registrerad i Litauen med registreringen LY-HBX och att den var från Litauen fick jag reda på via webbsidan alla flaggor. En bra sida med sökfunktion för att hitta rätt flagga. I helikopterns fönster låg en lapp att den är till salu. Bara att slå till för den intresserade.
Vi rullade ut mot bana 30 och startade för att till att börja med gå mot utpasseringspunkten vid Svartsjö. Vi hör då på radion att ett plan begär att få flyga in över city och precis passerat Älvnäs. Tornet säger att de inte ser honom på radarn. Han bekräftar att transpondern är trasig. Tornet ger en arg och bestämd order om att man måste ha en transponder och han ombads att lämna kontrollzonen. Sen hör vi på radion att ett annat plan anropar tornet att han på 1500ft (samma som vi) tagit fel på inpasseringspunkt och trodde han var vid Älvnäs men nu kom rakt mot oss vid Lambarudd. Gissa om våra huvuden började snurra runt för att hitta det mötande planet. Tornet ropade åt den mötande att han måste vända. Vi fick aldrig kontakt med honom och vi tror att han flög ut ur kontrollzonen rakt väster ut. Det här vill vi inte vara med om igen.
Gick över till Stockholm CTRL frekvensen och allt tuffade nu på. I trakterna av Sparreholm ombads vi att byta till Östgöta CTRL frekvensen. Av Östgöta fick vi veta att vi var välkomna till Linköping, men det låg ett moln på 400ft rakt över banan. Hmm, kändes inte bra, vad göra? Fick göra nya planer och bestämde oss för att gå till Vängsö istället. Över Vängsö fick vi en känsla som sa oss att vi inte skulle gå ner på gräsfältet utan att kollat banbeskaffenheten.
Nya funderingar, skulle vi flyga tillbaka till Bromma? Nej, vi valde att flyga till Johannisberg i Västerås. Den flygplatsen hade vi pratat om att åka till vid en annan flygning men då blev det inte av. Den banan är asfalterad och på ett lagom långt avstånd från oss. Jag fick krypa bak och leta reda på Svenska Flygfält för att ta fram flygfältsbladet över flygplatsen.
Av Västeråstornet fick vi klarering att flyga direkt till Johannisberg vilket vi sparade några minuter på. När vi landat och taxade in till flygklubben, mötte vi ett plan med fallskärmshoppare och vid klubbhuset stod ett annorlunda plan. Det bar registreringen SE-XEZ och såg väldigt konstigt ut. Vi har inte en aning om vad det är för plan, kanske någon av er som läser detta vet. Vi parkerade och gick in till kafeterian, köper kaffe och en varsin macka. När vi sitter där ser vi hur fyra-fem stycken hoppare landar på ängen utanför.
Bilden ovan och nedan är tagna från samma plats och vid samma tillfälle. Observera molnen.
Ny planering, vad gör vi nu då. Det kom in mörka moln från väster så det var givet att vi skulle åka öser ut och då inte allt för långt bort från Bromma. Vi lade upp en rutt runt Arlanda CTRL via Uppsala, Knutby, Rimbo, Åkersberga och Bosön. Det blåste inte speciellt mycket vilket gjorde att molnen inte rörde sig så fort så det skulle finnas tid för denna rutt vilket skulle ta ca: 50 minuter.
Det var flera plan som övade studs o gå vilket gjorde det trångt för oss att komma ut för start eftersom man måste backtracka på banan. Men så småningom kom vi iallafall iväg och flög över ESOW tornet och vidare för utpassage vid Björksta. Molnen låg på ca 3000ft så vi valde att fortsätta på 1500ft. Vi anropade Uppsala tornet för att kontrollera om vi eventuellt kunde få göra en landning där, men fick inget svar så vi fortsatte som planerat.
Söder om Rimbo passerade vi ett plan som låg på 1000ft och som höll samma kurs som oss. Vi hade god uppsikt över planet, men samtidigt ropar Stockholm CTRL upp oss om att ett annat plan kommer korsa vår väg på samma höjd. Nu blev det många att hålla koll på, men det andra planet passerade bakom oss och det kändes lugnt.
Flög in till Bromma som vanligt och mötte inga denna gång som förvirrat sig åt fel håll. Trots att denna flygning innehöll både spänning och avbruten flygning så kändes den bra. Flygaren som var på väg rakt mot oss kunde vi fått vara utan, han gav oss lite väl hög puls. Att vi aldrig kom fram till Linköping gör oss inte så mycket, dit kan vi flyga en annan dag och då när det är bättre väder där nere. Vi ville få en timmes flygning var vilket vi också fick så vi var båda nöjda med dagens flygning. Nu blir det antagligen ingen mer flygning för min del i mars, men en flygfilm kanske kommer upp här nästa vecka. Vi filmade lite under denna flygning och eventuellt säter jag ihop klippen och lägger ut den på bloggen.
mars 16, 2008 den 9:05 e m03
Sökfunktionen på luftfartsstyrelsen ger svaret att det är en Long Ez
http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_LuftFartyg_Sok____35109.aspx
Long Ez är ett flygplan designat av den legendariska konstruktören Burt Rutan som för några år sedan vann Ansari X Prize, dvs den första privata rymdflygningen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Long-EZ
http://en.wikipedia.org/wiki/SpaceShipOne
mars 17, 2008 den 9:05 f m03
SE-XEZ är en Rutan Long Ez (http://en.wikipedia.org/wiki/Rutan_Long-EZ). Viss smidighet krävs för att hoppa i en sådan kärra själv… När nosstället är utfällt måste man hålla ner kärran vid framänden för att den inte ska tippa bakåt och att sedan skutta i den utan att slå sig själv fördärvad kräver lite träning. Jag har fått det förevisat på en liknande kärra i Linköping. Det såg inte helt simpelt ut.
Prestandan på kärran är imponerande, men att vika om en 1:250000 karta inne i cockpit är bara att glömma…
mars 17, 2008 den 9:05 e m03
Aha, där ser man. Intressant läsning på länkarna ni bifogade. Det är lite imponerande att det går att flyga 2222 km med planet och det ryms 200 liter bränsle i det lilla planet. Inte illa.
Specifications
* Fuel capacity: 50 U.S. gal (200 L).
* Typical empty weight: 760 lb (345 kg).
* Cruise speed: 160 kt (184 mph, 291 km/h) at 5.1 U.S. gal/h (19.3 L/h).
* Range (at cruise speed): 1200 nautical miles (2222 km).
* Max. Speed (level flight): 185 kt (210 mph, 340 km/h).
Jag tittade in cockpiten och den var då inte stor. Kan förstå att det blir problem att vika kartor i den. Samtidigt kan jag tänka mig att det inte kan vara kul att sitta inklämd där och flyga max vad planet klarar av i 2222 km.
mars 18, 2008 den 9:05 f m03
Mi-2 LY-HBX har stått intryckt inne hos Helicopter Assistance under ngr år. För något år sedan var den utannonserad av ngn som t/a Crownair…gissa om jag vart lite förvånad.
mars 18, 2008 den 9:05 e m03
Att LY-HBX hade anknytning till Sverige kunde jag gissa mig till när jag hittade en bild på Airlainers.net som var fotad på Bromma 2005
http://www.airliners.net/photo/Untitled/Mil-Mi-2/0842817
mars 19, 2008 den 9:05 e m03
Trevlig läsning, alltid intresant att lägga om planeringen när man väl är i luften;)
april 27, 2008 den 9:05 e m04
Min första tanke då jag såg bilden av SE-XEZ var också Burt Rutan.
Undrar om det inte står ett sådant plan i ett flygmuseum utanför Helsingfors.
april 28, 2008 den 9:05 f m04
Ly-HBX utannonseras nu på Blocket, under rubriken ”jordbruksredskap och maskiner” (!), Priset sänkt från 750.000 till 350.000:-
april 28, 2008 den 9:05 f m04
Ja där ser man, kraftig sänkning av priset.
http://www.blocket.se/vi/14406672.htm?ca=11_s
Jag såg att den var till salu när den stod på norra parkeringen men det fanns inget pris då.
juni 11, 2008 den 9:05 f m06
SE-XEZ fakta: Long-EZ motor: RollsRoyce 0-200 Cruise 135kt 18l/h Vne 190kt
Hemma bas: Örebro
november 28, 2008 den 9:05 e m11
I love the Mil Mi-2 which is absolutely great. On my blog just today I posted a photograph of such a helicopter.
The photograph shows the view out of my office at VARIO Helicopter.
Best regards from Germany!