Grubblande på flygaffischer

När jag för en tid sedan besökte Tekniska museet, såg jag att de hade gamla flygaffischer från 1920-30 talet. Jag kände igen affischerna och visst att jag sett de tidigare men kunde inte placera varifrån.

tekniska.jpg

Det är rätt så ofta jag kommer att tänka på saker eller ser något/någon som är bekant men vet inte varifrån. Ofta kommer jag på vad/var/vem jag sett tidigare när jag gått och lagt mig. Då slappnar man antagligen av och kan kanske till och med släppt grubblandet på vad/var/vem. Men den här gången tog det flera dagar innan jag kom på var jag sett de här affischerna tidigare.

Men här om dagen ramlade till slut slanten ner och jag visste med säkerhet var jag sett affischerna. Det var vid en flygning i somras då jag och Leena flög ner till Stegeborg som jag såg likadana affischer hängande nere vid hamnkrogen. Surfade in på Stegeborgs webbsida och ser att de säljer kopior av de gamla klassiska affischerna. Inget som jag direkt är intresserad av att hänga på väggen här hemma, men ändå kul för den flygintresserade.

imgp3568_1194868754.jpg

Nu känns det bra att problemet är löst och jag ser nu fram mot en lång Påskhelg.

Glad Påsk.

Explore posts in the same categories: Flyg

5 kommentarer på “Grubblande på flygaffischer”

  1. Fred Says:

    Det är kul med gamla affischer, annonser etc.

    Såg på den översta bilden en affisch från ILUG 1923. ILUG står för Internationella LuftfartsUställningen i Göteborg. Vad ILIS betyder kanske du kan lista ut? 😉

    Glad påsk!

  2. PC Says:

    Hmmm, verkar som det är dags för ett återbesök på Tekniska snart!

  3. Bosse Says:

    Fred: ILIS, nja jag går nog bet på det. Kanske syftar du på mitt förvirrade minne och då borde ILIS stå för Internationella Läkare i Sverige. Jag borde vända mig dit för att få hjälp med mitt förvirrade minne. 😉

    PC: Ja det kan jag rekommendera. Jag han inte gå runt så mycket men de har ju en hel del flygrelaterade föremål där. Numera har de även på utsidan en gammal polishelikopter monterad på en ställning.

  4. Fred Says:

    Som den stockholmare du nu är så bör han upplysas om att ILIS står för Internationella Luftfartsutställningen i Stockholm 😛

    Två ggr inträffade ILIS; 1931 och -36. Själva utställningen låg i sjöflyghamnen Lindarängen båda gångerna – ”grande finale” för 1936-års ILIS var invigningen av Bromma den 23-24 maj.

  5. Bosse Says:

    Aha, där ser man.
    Lite kul det där med invigningen av Bromma. 🙂


Kommentera

