Diamond DA40

Jag har sedan förra året funderat på att börja flyga Diamond DA40 och även varit intresserad att utbilda mig på Garmin 1000. När jag i januari besökte Häslö Flygförening så ökade mitt intresse när jag fick veta att de skulle skaffa en DA40 med en Garmin 1000. DA40:an anlände till Häslö i februari, men nu har mitt intresse minst sagt svalnat för att börja flyga Diamond DA40.

Vad beror då mitt svalnande intresse på?
Efter de incidenter och olyckor som drabbat DA40 de senaste åren, och att den ramlat ner lite väl ofta efter att motorn stannat, så känns det inte lika intressant att flyga den här maskinen.

3447786819.jpg

Motorn på ett av de DA40 plan som flyger i Sverige, eller flög ska det vara, har haft problem två gånger. Det är motorn i planet SE-LTF som två gånger tvingat piloten att nödlanda efter motorbortfall och problem med oljepumpen, och det inom ramen av tre år. Men skruvas SE-LTF ihop och börjar flyga igen så får det väl bli tredje gången gillt.

DA40 har nödlandat/havererat fem gånger på fem år vilket jag tycker är orimligt högt med tanke på att det bara finns 12-15 plan av den här modellen i Sverige.

Maj 2002: Studsig landning leder till skadad propeller och landningshjul.
November 2004: SE-LTP nödlandar i Värnamo. Problem med oljepumpen.
Februari 2005: SE-LTF nödlandar utanför Göteborg efter att kopplingen börjat slira.
Oktober 2006: Tre personer omkommer när en DA40 störtar i Östersjön.
Februari 2008: SE-LTF nödlandar utanför Göteborg efter motorstopp.

Jag håller tummarna för att inga fler olyckor ska drabba planet, men jag kommer tillsvidare att hålla mig flygande med de mer beprövade modellerna Cessna och Piper.

Explore posts in the same categories: Flyg

7 kommentarer på “Diamond DA40”

  1. PC Says:

    Finns en anledning till att bedömningslandningar övas flitigt vid inflygning på typen 😉

  2. Bosse Says:

    Ja, och kanske borde det därför sättas en regel om att bedömningslandningarna ska utföras på betydligt högre höjd med den här typen eftersom det oftast är vid de tillfällena motorn stannar.

  3. Micke Says:

    Statistiken är ju inte smickrande direkt, men det mesta verkar ha berott på lite halvonödiga pilotfel och teknikerfel.

    Själva flygplanstypen är nog inte farlig i sig, min teori är att det handlar om att både piloterna och teknikerna är lite ovana att hantera grejerna. Fast det är ju otrevligt ändå. Den har ju varit Lycoming i 50 år nu…

    Jag fann mig själv över stora värtan med en av ECUerna (typ dator som är livsviktig för att motorn ska gå…) failad på lite halvlåg höjd..

    Men det är ju också läskigt att PA28or och C172or fortfarande trillar ner pga konstruktionsfel efter alla decennier av flygning.

  4. Fred Says:

    Se till att tillverka en diesel för flygplan – ta inte omvägen/genvägen via en bilmotor, som t ex Thilert. Sammantaget är haveristatistiken för DA40D skrämmande, var det än beror på.

  5. Pontus Says:

    Det där med att utbilda sig på G1000 kan jag rekomendera, det är ett på många sätt underbart system.
    Antalet funkioner det har känns oändliga och färdplaneringsmöjligheterna är riktigt bra.

    Kanske kan var något, även om det inte är för användning i en Da40?

  6. Bosse Says:

    Att även PA-28 och C-172 kan ramla ner fick inte minst vi inom Stockholms Flygklubb erfara förra året då SE-GAV nödlandade vid Fisksjöäng efter motorbortfall.

    Se mina tidigare inlägg om SE-GAV:
    https://snubbelfot.wordpress.com/2008/01/16/haverikommissionens-rapport-av-se-gav-haveriet/
    https://snubbelfot.wordpress.com/2007/04/12/se-gav-fick-nodlanda/

    Jag skulle mer än gärna flyga nyare modeller så som DA40 men statistiken från olyckorna med den modellen skrämmer i alla fall mig tillsvidare.

    Vad jag sett av G1000 så ser den väldigt trevlig ut och kanske kommer jag utbilda mig på den framöver. Men då ska det vara för att jag också har ett behov av utbildningen, vilket jag just nu inte har.
    Pontus, vad menar du med inte för användning i en DA40? G1000 finns som alternativ inmonterad i den maskinen.

  7. Pontus Says:

    Jag menade att du kan ha glädje av G100 även i andra flygplan:)


Kommentera

