Flygsektionen besöker Brommatornet

På min arbetsplats har vi en flygsektion där medlemmarna består av de som har flygcert, de som haft flygcert och de som allmänt är flygintresserade. Vi försöker lite då och då ordna arrangemang som är inriktade på flyg, och senast var det när Johan Hammarström bjöds in att hålla sitt föredrag World flight for hearing.

Jag hade tidigare tagit kontakt med Anki som jobbar i Brommatornet för att försöka få till ett studiebesök. Efter att diskuterat lämpliga datum för besöket kom vi överens om tid och dag. Jag frågade vilka som var intresserad att följa med och fick ett gensvar som var över förväntan. Alla som ville med fick inte plats utan de 15 först anmäld bokades in till besöket.

brommatornet-001.jpg

Vi samlades utanför tornet där Anki kom ut och mötte oss. Anki gav oss en presentation av Bromma flygplats historia och över hur det dagliga arbetet såg ut för flygledarna i tornet. Jag passade på att fråga Anki om hon hört något angående Red Bull air race. Det hon hört var positivt och det pågick planeringar för att arrangera plats ute på Bromma för tävlingsplanen. Anki tror med ganska stor säkerhet att Red Bull air race kommer att bli av i sommar. Det låter ju helt fantastisk kul!

brommatornet-006.jpg

Eftersom vi var så pass många fick vi gå upp i tornet i två omgångar. Jag har varit i tornet en gång tidigare och lät de med störst iver få gå upp först. I efterhand visade det sig vara ett klokt beslut, även om jag inte hade någon baktanke med det, eftersom när vi som var kvar fick komma upp gavs gott om tid för oss där uppe. Väldigt gott om tid skulle jag vilja säga. Jag minns inte vad flygledaren heter som satt där uppe, men han var väldigt pratglad. Trots att det var en hel del flygrörelser lyckades han hålla ordning på planen och samtidigt med stor visad glädje guida oss genom våra nyfikna frågor. Vi kände oss verkligen väl mottagna.

Från Brommatornet kan man se det gamla flygledartornet som är byggt uppe på den gamla terminalbyggnaden. En del frågor kom upp angående det tornet om det skulle rivas. Vi fick veta att tornet och hela den gamla terminalbyggnaden är kulturmärkt och kommer alltså få stå kvar. Det gamla flygledartornet drivs av en förening med flygledarentusiaster som fick köpa tornet för den symboliska summan av en krona. De försöker nu återuppbygga tornet enligt hur det tidigare såg ut och då även med den tekniska utrustningen. 

När det nya tornet byggdes flyttades all modern teknik till det nybyggda tornet. Men vart efter som den utrustningen byts ut, flyttas det med historiskt värde tillbaka till det gamla tornet. Om jag förstod rätt så finns det speciella dagar under året då föreningen öppnar upp det gamla tornet för besökare.

brommatornet-003.jpg

Två av Stockholm flygklubbs plan, SE-KZP och SE-KMO, kom in för landning medan vi var i tornet. SE-KMO kom från Barkarby och gjorde en väldigt tvär inflygning och landade nästan i en högersväng med en snabb korrigering innan sättningen. Det såg lite mer dramatiskt ut än vad jag är van att se de mer normala inflygningarna till Bromma.

brommatornet-005.jpg

Jag fick många tacksamma kommentarer över ett bra arrangemang från kollegorna på jobbet. Men är det någon som ska få dessa så är det flygledarna i Brommatornet som verkligen tog väl hand om oss och ordade en väldigt bra visning. Ett stort tack till er i Brommatornet!

Explore posts in the same categories: Flyg

7 kommentarer på “Flygsektionen besöker Brommatornet”

  1. Fred Says:

    Initierat och bra info om Red Bull AR, tackar!

    Det gamla tornet då? Vad händer med det? En mysig et intim cocktailbar..? 😉 ..eller som gamla Torslanda-tornet – möjligt att hyra: http://www.esgb.se/

  2. Bosse Says:

    Visst ja!!
    Jo vi diskuterade det gamla tornet. Jag har uppdaterat texten med den informationen.

  3. Fred Says:

    Bingo!! Vet du vad det är för folk bakom ”Föreningen Brommatornet”?

  4. Bosse Says:

    Nej, men han som jag inte har namnet på som jobbade när vi var på besök var en av medlemmarna.

  5. Bosse Says:

    🙂
    Kul! Jag hittade det här på sidan:

    Veteranerna får hyra gamla Brommatornet som föreningslokal för det facila priset av 1 kr/m2 och år. Detta belastar vår kassa med 21 kr/år.

    http://www.satca.com/index.php?option=com_content&task=view&id=261&Itemid=98

  6. J.Backlund Says:

    Intressant att se hur de på andra sidan av radion har det… var själv på besök i tornet under min PPL(H)-utbildning.


Kommentera

