En lugn eftermiddagsflygning runt Arlanda

 

runt-arlanda-001.jpg

Det blev flyga av idag, men bara med mig och Niclas, Dick fick förhinder. SE-GMD stod längst in i hangarets hörn eftersom den haft problem med batteriet och inte flugits på ett par dagar. Det blev till att flytta runt planen så vi fick ut SE-GMD. Efter den dagliga tillsynen satte vi oss i planet och skulle till att starta upp. Då kommer en av de andra klubbmedlemmarna som skulle ut med SE-KZP och vinkar åt oss. Vad nu då? Vi hade glömt att ta bort klossarna vid hjulet. Hmm, pinsamt men första gången jag glömt det.

runt-arlanda-002.jpg

Vi drog iväg på bana 30 och ut via Svartsjö och behöll 1500ft hela resan eftersom det var lite disigt, men helt flygbart. Niclas ville flyga runt Arlanda CTRL och jag hade inga synpunkter på det, så idag fick han helt välja flygväg. Kändes bara kul att få komma iväg på en sväng. Jag rattade planet och Niclas navigerade med kartan i knät.

runt-arlanda-004.jpg

Flög via Bålsta norr ut till södra Uppsala. Där får man hålla tungan rätt i mun så man inte kommer in i Uppsala CTRL eller Arlanda CTRL eftersom det är en smal passage mellan dessa kontrollzoner. Flög över Gavellanda flygfält, men där såg det helt dött ut, inte mycket till aktivitet där nere vad vi kunde se. Fortsatte nu söder ut och flög över Rimbo ner till Åkersberga och ut över skärgården. Waxholmskastell är en vacker syn från ovan, ser inte så illa ut från marken heller i och för sig.

runt-arlanda-019.jpg

Vi såg fyra Finlandsfärjor på väg ut och in till Stockholm. En av dessa som vi flög över var Viking Lines, Gabriella. Passerade Saltsjöbaden, Tyresö, Dalarö och följde kusten ner till Årsta havsbad. Vid Årsta havsbad snurrade vi runt ett par varv för att ta en titt på Niclas föräldrahem.

runt-arlanda-021.jpg

Dags att vända hemåt och flög då över Tullingeflygfält där stora sandupplag nu ligger på det numera nedlagda flygfältet. Vinden hade vridit och det var nu bana 12 som användes, så det blev till att ta samma väg in via Svartsjö där vi tidigare hade flugit ut.

runt-arlanda-016.jpg

Explore posts in the same categories: Flyg

4 kommentarer på “En lugn eftermiddagsflygning runt Arlanda”

  1. Micke Says:

    Aha! Det var ni som satt där, jag gick fram och sniffade lite med kameran i högsta hugg kanske ni såg! Funderade på att gå fram och snacka lite men det kanske inte är det man behöver (främmande människa som kommer fram och skriker när man har motorn igång…) när man ska sticka iväg.

    Jag hade sett att du funderade på att flyga på fredan och tyckte jag kände igen kärran!

    Vi ses!

  2. Bosse Says:

    Var du på Bromma då? Va synd att du inte kom och hälsade, hade varit hel kul. 🙂
    Det kanske blir fler tillfällen.

  3. Micke Says:

    Håll utkik efter en ung kille i plastflygplanen däruppe så ser du mig vilken dag som helst!

    Idag var det ett jäkla pådrag för er kärra SE-LAI hade problem med stället…

    Både gula och röda brandbilar, ambulanser, polisbilar och tom en räddningshelikopter var på plats, det gick bra som tur var!!

  4. Bosse Says:

    Jag ska hålla koll, men inte ute på Bromma utan från jobbet som ligger vid inflygningen bana 30. 🙂

    Det där med LAI låter oroväckande. Jag har tänkt flyga in mig på den men nu avvaktar jag med det. Får försöka ta reda på vad som hänt.


Kommentera

