Cessna 172 flög i 64 dygn

Anders som är konsult på ett stort amerikanskt datorföretag, brukar besöka min arbetsplats lite då och då. Han är en före detta segelflygare och diskuterar ofta flygning med mig de gången han kommer på besök. Förra året pratade han om en Cessna 172 som hänger i taket inne i McCarran International Airports passagerarterminal i Las Vegas.

Planet är berömt för att 1959 flugit nonstop i 64 dagar, 22 timmar, 19 minuter och 5 sekunder utan landningar, ett rekord som än idag står sig. Rekordet sattes av Robert Timm och John Cook då de den 7:e februari 1959 landade på McCarran International Airport. Då Anders nämnde detta, kände jag inte till rekordet och historien om planet, men nyfiken som man är började jag forska och leta upp mer information kring detta.

Det var med planet N9172B Cessna 172 som Robert och John den 4:e december 1958 startade sitt rekordförsök. Planet hade byggts om och bland annat hade alla säten plockats ut förutom pilotens säte, övrigt utrymme kunde den andra piloten använda som sovplats. För att möjliggöra lastning under flygningen, hade högerdörren bytts ut till en enklare dragspelsdörr.

Hur lyckades de då hålla sig i luften så länge?
Mat och vatten fick de ombord genom att flyga över en bil som på en rak väg i öknen höll samma fart som planet. Med hjälp av att en hink fäst i ett rep kunde de hissa upp förnödenheter till planet.
Bränsle pumpades upp via en slang från en tankbil till en hjälptank inne i planet. Från den tanken pumpades bränslet vidare ut till planets bränsletankar ute i vingarna. I tankbilen satt två personer, en som styrde och koncentrerade sig på vägen och en som skötte gasen och såg till att hastigheten var den samma som flygplanets.
Motorolja fylldes på via ett rör inne i kabinen som var monterat genom brandskottet fram till motorn.

Tidigt under den inledande flygningen fick de ett generatorfel. En vinddriven generator med propeller hissades upp till flygplanet. Den fästes ute på vingen och en kabel drogs till ett cigarettuttag och kunde då förse planet med ström under resten av flygningen.

Flygplan ska normalt servas med 50 och 100 timmars intervaller, men under den här flygningen hade av naturliga skäl ingen service kunna göras. Så efter 1500 timmars oavbruten flygning hade de så pass svag motoreffekt att de knappt kunde stiga efter tankningarna, vilket gjorde att piloterna bestämde sig för att avbryta flygningen.
Sträckan de avverkade under de nästan 65 dygnen motsvarar en flygning sex varv runt jorden.

Annonser
Explore posts in the same categories: Flyg

7 kommentarer på “Cessna 172 flög i 64 dygn”

  1. Fred Says:

    Detta – näst intill – ”absurda” rekord beskrevs nyligen i ett nummer av AOPA Pilot.

    Jag har hört rykten om att Diamond ska försöka slå det *host* ;O

  2. anders Says:

    Helt galet och helt plötsligt har man fått ett nytt mål i livet!

  3. Micke Says:

    Det var ju inte lite häftigt! Fatta att kliva in i en 172a med avsikt att stanna flera månader!! Jag får träsmak efter några timmar!

    Bra rutin på att pissa i påse lär de fått iallafall

  4. Bosse Says:

    Fred: Vet du i vilket nummer det skrevs om detta?

    Micke: Det där med påsen är nog inte så svårt, lite värre med det som ska ut anda vägen. 😉

  5. LNK Says:

    En fantastisk historia! Titta i AOPAPILOT March 2008. Continental sponsrade med en ny original 145 hp sexa. CMC lät en av sina kvinnliga sekreterare gå ner till linen och välja en som såg snygg ut.

    LNK

  6. Fred Says:

    Ugh! Mr Novembre Kilo haver talat. Det var i hans blaska jag gluttade i 🙂

  7. Bosse Says:

    Jag hittade det, kul med bilderna. 🙂
    Kolla in sidan 141
    http://www.nxtbook.com/nxtbooks/aopa/pilot0308/index.php?startpage=154

    Tack för tipset.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: