Nikka Yoichi Singel Malt 10 årig

När jag öppnade förpackningen gladdes jag åt det snygga innandömet, lite annorlunda mot andra emballeringar. Förväntansfull lyfter jag upp flaskan och vrider på den för att läsa texten på flaskans baksida. Hmm, det står bara på japanska. Kammar noll vad gäller information där. Tar bort foliet runt korken och ska till att dra upp korken, men inser då att det inte är någon vanlig kork utan skruvkork. Känns lite billigt på en dyr whisky, jag föredrar traditionell kork.

Häller upp ett par centiliter i mitt provglas. Lyfter upp glaset och håller upp det mot ljuset och bedömer färgen som ljus bärnstensfärg. Droppar i lite vatten för att frigöra doft och smakämnen, snurrar runt innehållet några varv och luktar i glaset. Doften är något rökig med honung, nötter och fatkaraktär. Smuttar lite försiktigt på innehållet. En behaglig rökig smak finns där och med smaker av honung och nötter. Jag hade hört att Yoichi skulle vara mycket rökig till smaken, men jag tycker inte att den är det. Däremot ska den 12-åriga vara mer rökig, men den har jag inte provat. Yoichi faller mig väl i smaken och det här är en whisky som jag verkligen tycker om. Men glöm inte att det ska vara några droppar vatten i glaset, det gör stor skillnad då smakämnena frigörs.

Värt att notera om Yoichi är att malten prepareras och inhandlas från Skotland eftersom japanskt korn är alldeles för dyrt. Jäsningen pågår i cirka 72 timmar mot i Skottland där jäsningen pågår i runt 48 timmar. Whiskyn lagras i amerikanska bourbonfat och till viss del i europeiska sherryfat, japansk ek existerar knappt.

Yoichi är det närmaste Skotsk whisky man kan komma på den japanska marknaden och det beror på klimatet. Destilleriet ligger i norra Japan där lagringen går långsammare och klimatet är kallare än de södra destillerierna där whiskyn blir mer söt och fruktig eftersom klimatet är mer fuktigt och varmt.

Yoichi 10 år Single Cask fick högsta betyg 2001 i Whisky Magazines tävling ”Best of the best”. I Sverige säljs även Yoichis 12 och 15-åriga utgåvor, och mitt intresse har väckts för att även i framtiden testa dessa.

Explore posts in the same categories: Whisky

One Comment på “Nikka Yoichi Singel Malt 10 årig”

  1. Halldin Says:

    Kan bara hålla med dig! Den är verkligen trevlig.


Kommentera

