Mackmyras vernissage av ”Den första utgåvan”

Som fatägare av ett Mackmyra whiskyfat fick jag en inbjuden till whiskyvernissagen av ”Den första utgåvan” av Mackmyra. Över 100 personer var inbjudna till Hotel Anglais vid Humlegårdsparken och samtidigt höll man en liknande vernissage i Gävle dit lika många bjudits in.

Efter ett långt inledningstal avtäcktes ett bord, och där under stod 180 whiskyglas innehållande smakprov på den nya whiskyn. Trängseln blev stor runt bordet och många förväntansfulla greppade ett varsitt glas och höjde det till sina munnar.

Smakmässigt tycker jag den till en början var väldigt stark, men kändes bättre efter en stund. Jag skall inte gå in något närmare på smakupplevelsen den här gången, men kan nämna att whiskyn har en liten stänk av vanilj i sig. Jag tror att den blir bättre om man droppar i lite vatten i glaset för att frigöra smakerna mer och sänka alkoholstyrkan, men det provade jag inte denna gång. Det var ju så lite whisky i glaset. 😉 Färgen på whiskyn var ljust gulbrunaktig och doften var mild med touch av vanilj. 5,2% av innehållet är hämtat från whisky som lagrats på svensk ek. ”Den första utgåvan” har tillsatts med vatten och sänkt alkoholhalten till 46,1%.

I vernissagerummet hade man ställt upp den allra första flaskan som tappades upp med whiskyn ”Den första utgåvan”. Den stod i ett genomskinligt rör och blev flitigt fotograferad. På etiketten gick att läsa:

”Vi följde våra drömmar och skapade den första svenska maltwhiskyn. En whisky som bär på nya upplevelser. En whisky för dig som väljer dina egna vägar.”

Exemplar av emballaget som flaskorna kommer att säljas i fanns också för beskådan. Embalaget är klart annorlunda mot de som andra whiskyn säljs i och såg mycket elegant ut.

En reporter från Mackmyra kom fram med filmkamera och började intervjua mig och Leena. Jag kände mig oförberedd och sa inte så mycket, men Leena pratade på så hon kanske kommer med i reportaget som senare kommer visas på www.mackmyra.se. Senast då vi besökte Bodås gruva där Mackmyra har sitt lager blev vi filmade och kom med i reportaget.

Flaskan har blivit större och kommer nu att innehålla 70 cl mot tidigare utgåvor som innehöll 50 cl. Under det första året kommer 100.000 flaskor av ”Den första utgåvan” att ges ut och då både i Sverige och utomlands. Priset på Systembolaget för Mackmyran kommer att ligga på 543 kr och finnas tillgänglig på bolaget från och med den 2:a juni.

Explore posts in the same categories: Whisky

4 kommentarer på “Mackmyras vernissage av ”Den första utgåvan””

  1. Peter Says:

    Det var väl ungefär som jag tyckte också, om smaken, det blir nog bättre med några droppar vatten. Det är ju synd att whiskyn bara går att beställa från bolaget. Pga av deras monopol, så finns den ju bara i beställningsortimentet, men jag ska knalla ner den andra juni och beställa två flaskor i alla fall, och jag hoppas dom levererar fort…

  2. Bosse Says:

    Jag fick uppfattningen att de skulle komma ut i det normala sortimentet och inte endast som beställningsvara. Kanske är det olika mellan Stockholm och Gävle, men det låter konstigt. Jag räknar med att de kommer att säljas i butik från det 2:a juni.

    Å andra sidan kan man beställa flaskorna från andra länder, men då blir det dyrare. Men den här utgåvan kommer inte att sälja slut eftersom upplagan är så pass stor och tillvärkningen kommer tillsvidare att fortsätta.

  3. Thomas Says:

    Hej som jag förstod det så kommer vissa systembolag att ta in Mackmyran i sitt normala sortiment.

    Så är det ju med all whisky att vissa har den andra inte. Jag räknar med att Malmö, Stockholm, Göteborg samt forhoppningsvis Gävle har den i sitt sortiment.

    Själv bor jag i malmö och Hansas systembolag tar ju in de mest konstiga och roliga whisky sorter.

    Riktigt god var Mackmyras nya iallafall. utan vatten eller andra tillsatser är min rekomendation.

    Mvh Thomas

  4. Bosse Says:

    Så tolkade jag det också. Tror inte det blir några större problem att få tag på dessa flaskor.


Kommentera

