En natt på båtklubben

Det har under den senaste tiden inte blivit av med något flygande så bloggande har handlat om lite annat. I maj har jag flera flygningar bokade med klubbens plan så det kommer säkert mer bloggande om flyg framöver.

Igår hände däremot något oväntat som har med flyg att göra. Jag var kallad att sitta nattvakt på båtklubben tillsammans med David. Man hinner diskutera både det ena och andra under en hel natt och eftersom vi bara känner varandra ytligt, fick vi nu tid att mer lära känna varandra.

Naturligtvis kom vi in på vad vi jobbar med och jag visste sedan tidigare att David sysslade med något som hade med verktyg att göra. Jag fick nu en mer ingående beskrivning av jobbet och företaget som utvecklar och säljer verktygsmaskiner och specialborrar. Okej, det lät lite sådär lagom intressant till en början, men nu nämner han att de säljer till bland annat Airbus och att han ofta är ner till deras fabriker i Frankrike. Nu piggnade jag till trots att klockan hade slagit över midnatt och smugit sig in på småtimmarna.

Jag fick många roliga och intressanta historier berättade för mig om missöden som inträffat under tillverkningen av A380. De tyska och franska arkitekterna hade tydligen klantat sig då de skissade och tog fram ritningar på hur kablarna skulle dras i flygplanet. Tyskarna hade använt sig av Cad 2D program och fransmännen av Cad 3D program. Programmen synkades när ritningar togs fram. Men när montörerna drog kablarna enligt ritningarna så visade det sig att det saknas några meter för att kunna slutmontera. Kablarna fick monteras bort och ritningarna göras om. Detta var tydligen ett av skälen till att Airbus 380 blev försenad.

David befann sig vid ett tillfälle vid ett av Airbus hangaren där tillverkningen sker i Frankrike, då de skulle rulla ut ett plan. Det syntet tydligt att stjärtfenan skulle ta i om de fortsatte rulla planet. Då kommer en kille springande och börjar dirigera hur en domkraft ska hissa upp planets framparti vilket gör att bakpartiet sjunker. När det var gjort kunde planet rullas ut. David hade frågat hur det kom sig att de gjorde på detta sätt. En generad fransk tekniker svarade då att de hade byggt hangaren innan modellen av detta plan var helt klart, därav missen med portarna på hangaren.

En annan tekniker beskrev lika generat varför en stor yta högt upp på väggen av hangarens utsida var nymålad. Väggen hade fått ett stort märke när en Airbus kommit i rullning efter det att klossarna vid hjulen tagits bort.

David är den ende jag känner som har varit in i ett Airbus 380 och till och med krupit in i bränsletankarna. Tankarna längst in vid flygkroppen är tydligen så pass stora att man kan stå på huk inne i dem. Han hade en bild i mobilen från monteringsanläggningen där de höll på att montera en vinge. Det skulle vara riktigt kul att få åka med honom ner till Airbus anläggningen och göra ett studiebesök, men säkerhetskontrollen är nog så hög, så det är väl bara till att glömma.

Annonser
Explore posts in the same categories: Flyg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: