SAAB Safir går på export

Idag åkte jag ut till Bromma flygplats för att kvittera ut mitt nya passerkort och låta LFV skinna mig på 280 kronor. Passerkortet som man behöver för att kunna komma in på flygplatsen är bara giltigt ett år i taget och måste förnyas varje år.

När jag var klar och är på väg ut från flygplatsen, ser jag att de återskapat den gamla Linjeflygs loggan på ett av hangaren där numera Coop stormarknad inryms. Jag åker förbi här då och då men har aldrig lagt märket till den tidigare.

När jag ändå var ute vid Bromma så tog jag svängen förbi klubbstugan och köpte mig en fika. Ser då att en holländskt registrerad trailer står utanför fönstret. Min nyfikenhet lockade ut mig på plattan. I hangaret bredvid Stockholms flygklubb håller man på att demonterar vingarna på SE-KVB, en gammal SAAB Safir kärra från 1950 talet. Som det ser ut så har den sålts till Holland.

När jag står och tittar på Safiren så kommer SE-KZP inrullande med min gamla flyglärare Göran. Han berättar att en del Safir plan tillverkades i Holland. Ja ha, då ska väl den här kärran hem dit där det hela började en gång i tiden.

Det råder lite brist på plan just nu inom flygklubben. SE-KFZ står på service men är strax klar. SE-GMD ska in på service i nästa vecka och blir då borta några dagar. SE-KMO blev för en tid sedan groundad av flygtekniker efter visat problem med motorn. Så nu står SE-KMO kvar inne i klubbens hangar utan motor och kommer att bli stående på obestämd tid. Eventuellt kommer klubben försöka att låna in en annan flygmaskin.

På torsdag har jag och Pierre en flygning bokad med SE-KFZ, men fick se i bokningspärmen att någon annan snott vår tid. 😦 Det var tänkt att vi skulle åka iväg på en liten längre sträcka och bli borta hela dagen, men det blev man ju blåst på. Det hade varit förbaskat trist att komma ut på torsdag förmiddag och då upptäcka att någon annan tagit planet. Men, men, vi har bokat SE-KFZ på söndag och får hoppas att ingen kommer och snor den tiden också för oss.

Explore posts in the same categories: Flyg

3 kommentarer på “SAAB Safir går på export”

  1. Fred Says:

    Alla flygvapnets Sk 50B var tillverkade av DeSchelde, ett holländskt skeppsvarv, medan den senare Sk 50C var Saab-tillverkad.

  2. Niclas Blåbäck Says:

    Tjaa
    Jag har för mig att linjeflygs logga på den gamla terminalbyggnaden är kulturmärkt, och därför inte fick tas bort.
    Är ej 100% säker men jag har för mig det…
    Tråkigt att det är kort om plan – blir ju bättre när GMD kommer tillbaka iaf….hoppas den har kursgyro då 🙂

    Nu ska jag plugga vidare (Ja..jag vet…jag borde ha varit klar vid dehär laget….men skam den som ger sig 🙂 )

    Har man inte talang får man kompensera det med envishet! 😉

  3. Bosse Says:

    Kort om plan eller ej, vi har ju lyckats boka KFZ till i morgon. 🙂


Kommentera

