En härlig flygdag

För första gången har jag lämnat in en färdplan via LFV Internetsida. Jag blev uppringd av FPC 5 min efter att jag skickat in färdplanen eftersom jag hade gjort fel. Okej, nu var det ingen stor grej, jag hade skrivit pa28 men rätt ska vara p28. Den som ringde upp mig gav beröm för att jag valt att använda Internet för inlämningen av färdplanen och inte ringt in den. Några minuter senare fick jag en grön markering på min färdplan vilket indikerade att den nu var godkänd. Det går att spara färdplanerna vilket gör att de går att återanvända med viss uppdatering av datum och tider, och det sparar en del arbete.

Jag, Pierre och Niclas tog plats i SE-KFZ för färd mot Linköping. Jag spakade första flygningen som gick via COR och KN på 3000ft. Fick Gistad som inpasseringspunkt och landade på bana 29. Pierre och Niclas berömde den mjuka landningen och jag sträckte stolt på mig. 🙂
Parkerade utanför Linköpings flygklubb och gick in till klubbhuset. Vi hade tänkt oss att vi skulle kunna få oss något att äta, men kafédelen var begränsad inne i klubbstugan så det blev inget av med det. Vi träffade ett par av flygklubbens medlemmar och jag tyckte en av dem såg bekant ut. Var bara tvungen att fråga vad han heter och fick svaret Peo. Då ramlade slanten ner hos mig. Peo skriver på en av de flygbloggar som jag brukar läsa.

Vi köpte en varsin fika i kaffeautomaten och gick ut och satte oss i solen. Pratade en stund med Peo som var nere på flygklubben eftersom de hade städdag, men det var bara han som dykt upp. Pierre ville flyga till Norrköping och ta en titt där. Peo tipsade om att de har en bra lunchservering inne i terminalen men visste inte om den var öppen på helgerna. Okej det lät ju bra, vi som hade magar som börjat kurra.

Pierre tog nu spakarna medan Niclas fick sätta sig fram för att träna på navigering. Jag kröp in där bak och det var första gången jag flög som baksätespassagerare. Vi fick utpassage Gistad vilket kändes konstigt eftersom det var den som använts som inpassage, men det blev närmare flygväg för oss.
Det tog inte många minuter till Norrköping där vi flög in via Dockan och landade på bana 27 och blev hänvisade till parkering nummer 11. Där vi parkerade stod också Stockholms flygklubbs SE-LAI uppställd, men vi såg ingen pilot. I övrigt såg vi en helikopter som övade vid sidan om banan och ett segelflyg som landade på grässtråket, i övrigt var det helt dött här.

Efter en kort diskussion kom vi enhälligt fram till att flyga bort till Stegeborg för att äta där istället. In i planet och ställde upp på bana 27. Upp i luften bar det igen och vi fick Dockan som utpassage via Ensjön. Skumt, nu fick vi flyga ut samma väg igen som vi flög in. Det hade aldrig tillåtits på Bromma, men det är i och för sig mer trafik där.

Vi flög över Söderköping och där nere såg jag mitt favoritglasställe som ligger vid båthamnen. Jag kunde inte se om de öppnat men dit kommer jag återvända i sommar, men då på motorcykel.
Vid Stegeborg såg vi att två andra plan stod parkerade. Pierre kom lite väl högt under inflygningen och ropade till under inflygningen:
”Jag drar på!”

Vi tog ett nytt varv och nu med en bättre inflygning och bra landning på bana 26. När vi parkerade kom de andra piloterna gående. Vi pratade en stund med dem innan de skulle flyga vidare. De berättade att sex plan stod parkerade här när de kom. Tur för oss att vi kom nu då, annars hade vi inte fått plats. Det ena planet kom från Barkarby, det andra planet vet jag inte var det kom ifrån, men det var väldigt välvårdat och flög söder ut.

Promenerade ner till hamnkrogen och åt en väldigt sen lunch, eller kanske var det en tidig middag. Mätta blev vi i alla fall. Kyparen berättade att vi var det tionde planet som besökte Stegeborg idag. Kul att ett nytt och privatägt flygfällt byggs upp så som detta. Ett helt underbart utflyktsmål för oss flygare.

När vi startade från Stegeborg valde vi att göra det på bana 08 eftersom det ger en längre startsträcka och vetter ut mot vattnet. Bana 26 har ett berg i slutet av banan och eftersom det var i stort sätt vindstilla så spelade det ingen roll åt vilket håll vi startade.

Efter start fick vi klarering Bromma via Trosa. Vädret var bra men när vi närmade oss Trosa såg vi ett CB moln strax väster om oss som vi ville undvika. Anropade Stockholm CTR och bad om att få flyga öster om Trosa ut över skärgården vilket vi fick klarering för. När vi närmade oss Södertälje blev vädret bra igen och sen även vidare in till Stockholm. Slut på en underbart härlig flygdag.

Explore posts in the same categories: Flyg

7 kommentarer på “En härlig flygdag”

  1. Peo Says:

    Städdagsinspirationen tröt lite när man var själv… Totalt 3 fönster blev tvättade. Jag hängde med upp på en liten flygtur i stället. Hursomhelst, trevligt att träffas. Stegeborg såg ju fint ut som vanligt. Det får bli årspremiär dit snart tror jag.

  2. Bosse Says:

    Det låter som ett bra och roligare alternativ, att du stack upp o flög istället för att tvätta fönster. 🙂
    Jag håller med, kul att få träffas IRL.

  3. typografborg Says:

    Häftig att kunna flyga iväg så där! ”vi sticker till norrköping och fikar” jag tycker det liknar MC-känslan, bara rulla iväg och fika. mvh Gunnar

  4. Bosse Says:

    Visst är det så. Jag höll ett öga på mc vägen som leder ner till MC-Dagarna i Västervik. 😉

  5. Marcus Says:

    Hur är Stegeborg registrerat egentligen? Jag tänker främst på att de ändå måste ha ganska många rörelser per år på det fältet.

    Själv har jag det som givet mål i Augusti när certet finns i handen. Lika smidigt att flyga dit och ta en lunch/middag som att kila ner för gatan på söder här i stan och sätta sig på en servering. Fast roligare så klart!

  6. Bosse Says:

    Stegeborg är privatägt och finns med i Svenska Flygfällt. Tror inte de har så enormt många flygrörelser per år eftersom det är ett fält som används på sommaren och då främst på helgerna.

    Jag kan varmt rekomendera Stegeborg, det är ett mycket trevligt fällt att flyga till.
    Jag skrev tidigare om Stegeborg som du kan läsa här:
    https://snubbelfot.wordpress.com/2007/09/22/stegeborg


  7. […] att svänga in där. Då räknar jag inte den gången jag flög till Linköping och gjorde ett kort besök hos Linköpings flygklubb. Mitt första besök blev ett kort besök vid en bankomat där jag inte ens klev ur bilen. Det får […]


Kommentera

