Flög helikopter runt Manhattan

Efter fredagens avslutande kurs bestämde jag mig för att flyga med i en av helikoptrarna runt Manhattan. Det var ganska blåsigt men annars väldigt fint väder. Jag fick vänta 10 minuter innan det blev min tur. Fick en påse knuten runt magen men inga instruktioner om vad det var eller hur den fungerade. Okej, nu visste jag att det var en flytväst, men de borde kunnat ha förevisat hur den fungerade.

Jag och ett par fick ta plats i helikoptern och vi gav oss upp i det blå. Piloten pekade ut några sevärdheter samtidigt som han ställde frågor till oss om hur vi upplevde flygningen. Vi hade inga mickar på de headset vi lånade så han kan inte ha förväntat sig att fått svar på sina frågor. Jag gav honom tummen upp och han såg nöjd ut med svaret.

Vi flög upp längs med den östra sidan över Brooklynbridge och det kändes som vi flög ganska lågt. Jag kunde aldrig se höjdmätaren från min baksits men tror vi låg på 1000 ft eller strax där över. Vi korsade Manhattan vid den övre delen av Centralpark och fick där en fin vy ner mot downtown.

Fortsatte ner på den västra sidan och passerade frihetsgudinnan och flög sen i riktning mot Staten Island. Vi fick inte landningstillstånd på en gång viket gjorde att vi fick en extra sväng bort över Brooklynbridge och South Street Seaport.

När vi vände tillbaka mot piren där vi skulle landa så flög dörren upp vid killen som satt bredvid mig. Han blev blek i ansiktet och såg lite panikartad ut. Piloten vände sig om och såg helt lugn ut samtidigt som han styrde ner mot landningsplatsen. Han förklarade att det var bara till att hålla i dörren och det fanns ingen risk att vi skulle ramla ur så länge vi behöll säkerhetsbältena på.
En lite lustig avslutning på flygturen.

Flygningen tog ungefär 15 minuter och jag klev ur med ett stort leende på läpparna.

Explore posts in the same categories: Flyg

4 kommentarer på “Flög helikopter runt Manhattan”

  1. Pontus Says:

    Mäktigt! Måste ha varit otroligt att få se New York från det hållet.

    Väldigt härliga bilder lyckade du få också!

  2. Bosse Says:

    Ja det var en härlig känsla att få flyga över Manhattan. Det kan jag rekommendera om du kommer dit.

  3. J. Backlund Says:

    Riktigt fräck vy från luften… Vad kostade rundflygningen? Synd att du inte fick flyga framsits…

  4. Bosse Says:

    Det kostade 1.200 kr med skatter o allt. Det finns både billigare o dyrara alternativ beroende vilken tur man väljer att flyga med.
    Du kan hitta mer info under denna länk.
    http://www.newyorkhelicopter.com/


Kommentera

