Middagstur till Gotland

Niclas och jag hade bokat att vi skulle flyga på en middagstur till Gotland. Rullade ner och tankade upp planet för att sedan starta bana 12 för vidare färd mot Gotland. Det var lugnt på trafikfronten i Brommas luftrum så vi fick klarering att gå direkt till TRS (Trosa). Det gjorde att vi sparade några minuter då vi slapp flyga ut via Älvnäs.

Fram till TRS fick vi nöja oss med 3000 ft men blev sedan klarerade upp till FL75. Det blev en trög stigning upp till FL75 som tog bra många minuter att nå. Niclas som tränade på att orientera sig med kartan, sa lite komiskt när vi flög ut över Östersjön, att nu gör inte kartan någon nytta längre. Han vek ihop kartan och lade ner den.

Det var bra väder men lite disigt över vattnet vilket gjorde att horisonten blev svår att se. Det blev till att koncentrera sig lite extra mycket på instrumenten så planet låg rätt på vingarna. Överflygningen gick bra och allt kändes lugnt.

Vi fick lägga oss i väntläge utanför Visbys hamn för att invänta ett landande trafikplan som gick ner på bana 21. När vi fick klar inflygning blev vi klarerade till bana 03. När vi kom in på vänster bas såg vi trafikplanet taxa tillbaka på landningsbanan och svängde in mot terminalen. Landningen blev lite studsig för oss men jag fick till slut stopp på planet. Taxade bort till Gotlands flygklubb där vi parkerade.

Tog en taxi in till staden. På flera restauranger höll snickare på att bygga upp utomhusverandor inför den annalkande semestertiden då det kommer att krylla av folk på Visbys gator.
Vid stora torget hittade vi en servering med bord i solen där middagen intogs. Vi han även med en promenad längs med Visbys gator innan vi, enligt färdplanen, skulle starta igen klockan 20.00.

Från flygklubben var det bara till att taxa rakt fram ut på startbana 03 och dra på full gas. Vi hörde knappt ett ljud från annan trafik i luftrummet och det var nästan lika lugnt på radion när vi skiftade till Sweden CTR. Strax efter TRS fick vi klarering att börja sjunka ner till 3000ft och i trakterna av Södertälje vidare ner till 1500ft. Flög in via Svartsjö och landade på Bromma 1 timme och 34 minuter efter starten från Visby. Det får anses som lång tid då tidigare flygningar jag gjort till Gotland brukar ligga på mellan 1,10 – 1,20 h. Men blåser det motvind så får man inte ha bråttom.

Explore posts in the same categories: Flyg

3 kommentarer på “Middagstur till Gotland”

1. PC Says:

Vad fick du ge för din GPS?

2. Bosse Says:

Minns inte men det var någonstans mella 11.000-12.000 kronor. Den modellen jag har går att köpa betydligt billigare utomlands men den har även sjunkit i pris här hemma.

Tyckte du senast idag sa att du inte behövde någon gps. 😉

3. PC Says:

Det är UFK som går i funderingar om att utrusta sina maskiner