Flyger med glada passagerare

Den 18:e juni har jag tillsammans med flygföreningen på mitt jobb planerat att göra en flygning ner till Stegeborg. Nu var intresset så pass stort att det blev fullbokat på en gång och det är flera som inte kommer får plats. Jag gjorde därför en extra flygning mer Lars-Anders och Margareta. Vad jag inte visste var att Lars-Anders hade gjort detta som en överraskning till Margareta som kom helt oförberedd på vad som skulle hända. Jag kollade då till en början att hon inte var flygrädd, men hon visade raka motsatsen, hon ville upp och flyga.
Jag gick igenom de säkerhetsåtgärder som de behöver känna till om vi skulle hamna i nöd. Vi var nu redo för start och rullade ut till bana 12 där vi startade.

Vi fick en del motvind och flygningen ner till Stegeborg tog en timme. När jag gick ner för landning kom jag med lite väl hög fart och långt in på banan. Gjorde då en snabb bedömning att det var bättre att göra ett omdrag än att försöka landa. (Ja Pierre, nu har jag också gjort ett omdrag på Stegeborg) Mina passagerare såg lugna ut och jag förklarade varför vi gick om och de såg fortfarande glada och trygga ut. Vid nästa inflygning gick det bättre och landningen blev riktigt bra.

En promenad ner till hamnkrogen med tillhörande middag, och sen bar det hem igen. Vi fick nu medvind och flög tillbaka på 35 minuter. Jag lämnade av två mycket glada passagerare på Bromma och de såg väldigt lyckliga ut. Kul när man får sådan uppskattning från passagerarna.

Nu på lördag kommer jag och Leena sätta oss på motorcyklarna för att köra ut till Barkarby och titta på Fly In. På söndag packar vi massäck och flyger ner till Visingsö. Vem vet, vi kanske ses där ute.

Explore posts in the same categories: Flyg

3 kommentarer på “Flyger med glada passagerare”

  1. PC Says:

    Hej Bosse!

    Håll utkik efter SE-IYD (C172) ser du mig där kom gärna fram och hälsa!

  2. Pierre Says:

    Hej Bosse!
    Det känns bra att du också lyckades så att jag inte är ensam längre :). Hoppas att Ni fått en bra dag på Visingsö.

  3. Bosse Says:

    Nu kan vi bilda klubb, vi som drog om på Stegeborg. 🙂
    Bättre o fega än chansa kan vara vårat motto. 😉


Kommentera

