Tur och retur Visingsö

Ett av mina mål för i år har varit att göra ett besök på Visingsö och nu skulle det bli av. Jag och Leena var tidigt ute på flygklubben och han med att ta en fika innan vi skulle starta enligt färdplanen. Började med att tanka upp planet och rullade sedan ut för start. Vi steg upp till 4000ft och tog sikte på Visingsö. Jag hade planerat att resan skulle ta 1 timme och 40 minuter men den tog runt 2 timmar i den kraftiga motvinden. Det skumpade en hel del i planet som flera gånger utsattes för uppvindar, vindar som säkert varit perfekta för segelflygare. Då föll det sig ganska självklart att vi vid Motala hörde på radion att det pågick segelflyg verksamhet i området.

Vi landade på Visingsö och parkerade vid klubbhuset. Packade ut vår medhavda massäck och gick bort till klubbhuset. Där betalade vi landningsavgiften på 40 kronor som lades i ett kuvert. Vi lade även ner 40 kronor för cyklarna vi hyrde. Kuvertet lade vi sedan i klubbhusets brevlåda. (klubbhuset var obemannat) En 15-20 stycken cyklarna stod parkerade på sidan om klubbhuset och vi valde ett par som såg lämpliga ut. En helt lysande service från Jönköpings flygklubb som vi tackar för.

Vi satte upp och började trampa söder ut på ön. Min cykel gick bara att trampa med högsta växeln och Leenas cykel hade en stenhård sadel. Men det var bara till att bita ihop om vi skulle komma någon vart. Enligt den karta vi tog vid klubbhuset så var det ungefär 14 kilometer att cykla från ena ändan till den andra. Eftersom vi var ganska hungriga gjorde vi stopp vid Kumla sportområde där det fanns bänkar med bord. Kyckling med potatissallad åts med god aptit.

Det var en underbart härlig dag. +33 grader i solen och det kändes inte alls fel att trampa runt på den smala landsvägen som var nästan tom på bilar. Storstadsbor som vi är fick vi glädjen att se de fyrbenta arbetarna från Bregottfabriken.

Nere vid södra udden åkte vi fram till borgen vid Näs. Den som var med på den tiden då Sverige grundades och som finns omskriven i böckerna om Arn. Måste säga att det här måste ha varit världens minsta borg för det var inte mycket att se.

Vi tog en annan väg när vi vände norr ut, eller snarare vi tog den andra av de två som finns. Cyklade ner till hamnen där vi köpte flera läsk och vatten som försvann snabbt ner i våra torra strupar. Här finns flera restauranger som vi kanske gör ett besök på nästa gång vi kommer hit, och det var inte så jobbigt som det låter att cykla hit från flygplatsen.

Vi återvände upp till den norra delen av ön och lämnade tillbaka cyklarna. Nu var det några inne i klubbhuset som vi morsade på. Ett av paren hade flugit hit från Ängelholm. När vi startade från Visingsö gjorde vi först en rundflygning runt ön innan vi satte kurs hemåt.

Nu fick vi medvind och det gick betydligt fortare hem, bara 1 timme och 20 minuter. Vindarna var också lite snällare mot oss och flygningen blev behaglig.

När vi kom fram till Stockholm ropade jag upp Bromma tornet och fick klarering att göra en överflygning över city innan vi gick ner för landning. Valde då att flyga över Globen, Hammarby Sjöstad och City.

Slut på en härlig dag. Vi kan verkligen rekommendera flygningar till Visingsö om det är fler som har tankar på att flyga dit.

Explore posts in the same categories: Flyg

8 kommentarer på “Tur och retur Visingsö”

1. J. Backlund Says:

Kul att dina flygtimmar ökar!

2. Bosse Says:

Jo tack, de ökar med varje flygning. 😉

3. Pontus Says:

Det där ser helt otroligt härligt ut, måste vara ett utav Sveriges finaste ställen att landa på.
    Här uppe i de Norrländska skogarna har gräsfälts säsongen precis börjat.

4. Bosse Says:

Visingsö kan jag rekommendera och det ligger i topp tillsammans med Stegeborg som mina favorit flygfält.

5. Fred Says:

”ESSI”, som Manuel säger, är en oas. Missa inte fly in’et den 2-3 augusti 🙂

6. Johan Says:

Sjyssta bilder!
    Varför så nordlig och ej rät track på kartan?
    Går ju att åka mycket rakare från Sthlm än så ju. 🙂

7. Bosse Says:

Det är Östgöta TMA området som syns på kartan. 😉

8. Johan Says:

Ja nu ser jag det! hehehehe
    Tänkte väl att det var en attans omväg ni tog annars 😉