Flygning med Flygsektionen

Flygsektionen som vi har på jobbet hade planerat att flyga ner till Stegeborg med två plan. Jag skulle flyga det ena planet och Pierre var tillfrågad som pilot för det andra. Tyvärr fick vi dagen innan flygningen veta att SE-KFZ skulle in på 100 timmars service vilket gjorde att vi nu bara hade ett plan till förfogande.

Då var första tanken att vi skulle ställa in flygningen, men efter att kollat med de som skulle åka med så var skälva flygandet mer intressant än vart vi flög. Då bestämde vi istället för att jag skulle flyga två vändor i Stockholmstrakten med de som anmält sitt intresse.

Under dagen hade det blåst ganska kraftigt men vinden avtog framåt sena eftermiddagen. Även några stora regnmoln passerade över Stockholm ett par timmar innan vi skulle flyga så jag blev lite orolig för om vi verkligen skulle kunna flyga. När de mörka molnen drev bort så kom en blå fin himmel fram och nu kändes allt bra.

Jag gjorde en daglig tillsyn innan mina passagerare anlände till flygklubben. Tog sedan med dem ut till planet och gick igenom säkerhetsåtgärder om nu olyckan skulle vara framme. Sen delades passagerarna upp i två grupper och det var deras vikt som blev avgörande vem som fick flyga med vem.

Sen tog vi en 50 minuters tur vardera som gick via Edsviken, Täby, Waxholm, Gustavsberg, Saltsjöbaden, Tyresöslott, Länna, Tullinge flygfällt, Tumba, Södertälje och in via Älvnäs. Vid inflygningen till Bromma passerar man vårt jobb vilket mina passagerare tyckte var lite extra kul att få se från ovan.

Annonser
Explore posts in the same categories: Flyg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: