Irriterad på dåliga säljare

Jag hade under en tid surfat runt på nätet för att hitta en ny lämplig bärbar dator som skulle ersätta min gamla klumpiduns. Prio för den nya datorn var mycket minne och att den skall ha ett litet format som lätt går att plocka med sig i ryggsäcken. Hittade en dator som jag fastnade för och kollade på pricerunner vem som hade det lägsta priset. Träffarna visade att det var Siba.

Gick till närmsta Siba butik som ligger i Sickla där de hade datorn stående på en bänk. Den var inte startad så jag försökte starta den, men inget hände. Såg då att inga datorer var startade och alla saknade nätkablar. Jag hämtade en av säljarna och berättade att jag ville köpa denna dator men ville först att han startade den så jag fick se grafiken på skärmen. Nej det kunde han inte göra, de har som policy att inga datorer skall startas pågrund av stöldrisken. Jag stod och såg allmänt förvånad ut. Blir stöldrisken större om han startar datorn som ändå är fastlåst med kedja?
Jag förklarade igen att jag vill köpa den dator men vill inte köpa grisen i säcken. Han ville fortfarande inte starta datorn. Då sa jag att han går miste om den här affären och sen gick jag.

Gick över gatan till PC City där alla datorer var startade och en säljare kom fram utan att jag behövde leta efter honom. Fick superbra service med bra argument varför jag skulle välja en annan dator än den jag först var intresserad av. Dels fick jag mer minne, bättre grafik, mer andra användbara komponenter och den var 2.000 kronor billigare. Det blev affär och jag är mycket nöjd med köpet.

Men Siba är jag inte lika nöjd med och det kan dröja innan jag återvänder dit.

Jag har råkat ut för liknande situationer tidigare. Den senaste jag kommer ihåg var då jag och Leena var nere på MC semester i södra Sverige förra året och kom till Helsingborg. Där skulle vi köpa en kabel mellan kamera och dator för att kunna ladda över bilder till datorn. Säljaren som vi pratade med bemötte oss stöddigt och otrevligt. Han ställde en massa frågor om kontakterna på kameran precis som om jag skulle vara experten. Jag var kund i en fotoaffär, det är väl ändå säljaren som skulle hjälpa mig och då med ett trevligare bemötande.
Vi vände på klacken och gick därifrån och köpte sladden i en annan butik.

Varför ska man gynna en affär där säljare beter sig på ett otrevligt sätt när man enkelt kan gå till en annan affär som säkert har en trevligare säljare. Jag är villig att betala några kronor extra för en vara om jag får bra service och blir bemött på ett trevligt och vänligt sätt.

Explore posts in the same categories: Övrigt

5 kommentarer på “Irriterad på dåliga säljare”

  1. Bengt Says:

    Mja, jag känner igen det där. Och finns det någonstans man blir så ignorerad som hos en bilhandlare? Sist jag var hos en av dom i stan så gav jag det 10 min och jag var ensam där och säljaren fnattade runt och parkerade om bilar i hallen. Sen vart jag så lack så jag skällde ut honom efter noter…

    Ungdomar av idag har ofta inte heller koll på att vara trevlig och service-minded. Varit på många små mycket trevliga fikaställen med bra lägen där dessvärre personalen i övre tonåren agerat som ”vad kommer du och stör på mitt arbete för?”. Hade jag varit arbetsgivaren hade de fått foten pronto…

  2. Bosse Says:

    Det där med bilen får mig att tänka på en annan situation. Jag har flera gånger servat min motorcykel hos den ”stora” verkstaden. Varje gång då jag hämtat ut cykeln efter service har jag alltid hittat fel på den så som felmonterade saker, upp och ner vända emblem och att den varit inkletad med olja. Jag tröttnade och vände mig till den ”lilla” verkstaden där jag nu får väldigt bra service och motorcykeln lämnas alltid ut nytvättad utan extra avgift. Det kallar jag bra service.

  3. Marcus Says:

    Haha, känner igen mig mycket väl. Det roligaste jag hört var när en säljare på el-giganten förklarade för en tjej att mp3-spelaren hon tittade på gick utmärkt att ladda via scart-kontakten i datorn.. Det är dessvärre hög omsättning på personalen i sådana kedjor och de som jobbar där har sällan bra koll på vad de säljer, utan köper själva marknadsföringstrick och liknande som leverantörerna förser dem med. Det är därför det är trevligt att köpa mer intrikata pryttlar i en affär med personal som jobbat där i ibland hela sitt liv och brinner för det som de gör. Sett till sådant är systembolaget en helt underbar ”affär”. Välutbildad och trevlig personal som kan ge bra rekommendationer i alla lägen.

  4. Bosse Says:

    Så sant Marcus och till Bolaget hittar alla. Alltid användbart vid vägbeskrivningar. 😉

  5. juran Says:

    Nyhetsbrev After Sales v. 5
    PC City Sverige AB

    Packard Bell kompenserar för lång servicetid i dec/jan
    Packard Bell (Acer) har bytt interna system och det har ställt till med stora problem för oss. Infocare har inte kunnat beställa reservdelar från Packard Bell sedan mitten av december. Vi har många ärenden där våra kunder har väntat väldigt länge. Förhoppningen är att det inom de närmaste dagarna kommer att börja rulla som vanligt igen. Som det är nu finns det inget Infocare kan göra.
    Acer kommer att betala för alla de presentkort vi tvingas ge våra kunder. Vi ser själva till att kontakta kunderna för att förklara vad som har hänt. Gör sedan allt ni kan för att få kunden att acceptera ett presentkort som lösning. Många kunder vill ju gärna ha tillbaka sin dator. Om kunden under inga omständigheter accepterar presentkort är vi tvungna att ge en omleverans. I de fallen kommer Acer att kreditera oss via ombytessystemet. Vi kan erbjuda kunderna 700 kr – 1000 kr i presentkort. Börja med det förstnämnda och försök med erat hantverk att få kunden att känna sig nöjda med det.


Kommentera

