Risker med motorcykelkörning

På väg till jobbet höll jag på att bli överkörd av en bilist. Jag åkte på en lite väg i ett bostadsområde och skulle fortsätta rakt fram. En mötande bil påbörjade en vänstersväng och svänger in mitt framför mig. Vi ställer oss på bromsen samtidigt och jag klarade mig med en halvmeter från att dundra in i bilen. Som tur var gick det inte så fort vilket gjorde att jag snabbt och relativt enkelt kunde få stopp på motorcykeln. Jag blev naturligtvis rädd och började skälla ut bilisten. Han svarade inte utan tyckte bara att jag nu skulle flytta på mig. Lätt för honom att säga som sitter skyddat i ett plåtskal och inte utsätts för någon risk.

Med 26 års erfarenhet från motorcykelåkning har jag lärt mig att alla bilister är fiender och kan bete sig väldigt oberäkneligt. Det gäller att alltid vara på sin vakt när man är ute och kör.

En annan sak som erfarenheten också har byggt upp under åren är att alltid vara på sin vakt vid körning under skymning och gryningstimmarna. Igår var vi åtta stycken från mc klubben som var ute och körde nere vid Skanssundet vid niotiden på kvällen. Jag körde först och fick se ett rådjur stående mitt på vägen. I ett sådant läge kan man inte bara börja tvärnita och svänga som man vill eftersom det kan utsätta de bakom för en risk som leder till seriekrockar och dikeskörningar. Det gäller att behålla lugnet och bromsa försiktigt. Vi såg även två stora älgar lite längre fram stående på betryggat avstånd från vägkanten och utgjorde ingen fara för oss. Så ni där ute som kör motorcykel, kör försiktigt och var medveten om riskerna.

Explore posts in the same categories: MC

4 kommentarer på “Risker med motorcykelkörning”

  1. Stefan Says:

    Nu ska du få lite skvaller. Stockholms flygklubb har köpt SE-IZZ. Kolla bild här.
    http://stefanukraina.wordpress.com/2008/08/01/lite-bilder-fran-semestern/

    Jag har flygit denna maskin mååååååånga timmar. Bra och snällt plan. Som du vet har ju bi köpt nytt plan…

    /S

  2. Bosse Says:

    Aha, det är ju er gamla kärra. Är den i bra skick?
    Jag visste att klubben letade efter nytt plan och nu är det alltså klart. Vet du när planete skall flygas ner till Stockholm?

  3. Stefan Says:

    Planet flögs tydligen ner igår. Det är ett OK plan, jag tror det är någon 1000 timmars service på gång. Den har en autopilot (inte höjd) och GPS. Jag flög den ju 9 timmar förra veckan (när vi flög till Varberg och hämtade vårt nya plan) och det enda som var fel var att GPS:en behöver ett nytt batteri och att ADF:en inte fungerade (har hänt förrut). Annars har det varit vårt bästa plan och det är därför det säljs sist….
    Ni blir säkert nöjd.
    /Stefan

  4. Bosse Says:

    Låter bra. Jag kanske åker ut i helgen och tar en titt på den.
    Tack för informationen.


Kommentera

