Ny krasch med Diamond

Så har det hänt igen, en Diamond har trillat ner. Den här gången hände det vid Bromma flygplats. Som jag tidigare skrev så är den här modellen utsatt för lite väl många motorstörningar för att iallafall jag skall känna mig säker i ett sådant plan. Lyckligtvis ser det ut som ingen är allvarligt skadad.

Explore posts in the same categories: Flyg

6 kommentarer på “Ny krasch med Diamond”

  1. Bengt Says:

    Om jag får vara petig… inget fel på Diamond. Thielert däremot… börjar tänka tankar som att alla flygplan med Thielert i borde groundas snart. Jag har flugit DA40 med Thielert i en en gång och t.o.m då så fick jag uppleva lustigheter med FADEC:en på den… han som kom med sen sa ”äh, det händer”. Not good.

  2. Fred Says:

    Det är väl första gången det är en DA42 som ramlar ner…åtminstone på våra breddgrader. FADEC-failure? …och att man hade änglavakt igen..ja, det ska man enbart vara tacksam för. Vill inte tänka på utgången nästa gång…

  3. Bosse Says:

    Var det inte en DA42 som nödlandade i Visby efter att ena motorn stannat? Det hände i våras om jag inte minns fel.

  4. J.Backlund Says:

    Åkte förbi strax efter olyckan… planet hade kunnat krascha på olämpligare ställen om man säger så.

  5. Bosse Says:

    Jag hittade artikeln om DA42:an som nödlandade i Visby i våras efter motorbortfall och då inte bare en gång utan två under samma dag.
    http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3502098

    Med tanke på hur mycket bebyggelse det är kring Vinsta så får man berömma piloten som lyckades undvika att träffa ett hus.

  6. PC Says:

    Jag har ingen större lust att sätta mig i en DA kärra på ett tag.


Kommentera

