Strul inför flygning igen

Jag har gjort en ny flygning med några kollegor från jobbet här om dagen. Även denna gång var Pierre med och skulle flyga KFZ och jag GMD, men som vanligt stötte vi på problem. KFZ var på service sedan i tisdags och skulle enligt uppgift vara klar efter lunch på onsdag. När jag kommer in i klubbstugan står Pierre där och säger att nu är det kört. KFZ var inte klar, det saknades ett tändstift som inte var bytt. Okej, vad gör vi då? Jag kunde i och för sig flyga två vändor med mina fyra kollegor, men det kunde bli stressigt eftersom dåligt väder var på väg in. Med lite trixande lyckades vi byta plan mellan olika piloter så det tidsmässigt skulle stämma för alla inblandade. Pierre fick ta den nya SE-IZZ. Vi blev med detta begränsade till att vara tillbaka en viss tid eftersom en annan pilot skulle flyga IZZ efter oss.

Taxade fram och stannade vid motoruppkörningsplatsen. Jag pekade på ett plan och sa till mina passagerare att komma ihåg det så skulle jag berätta mer senare. Den här gången blev det bara en flygning i närområdet och det berodde inte bara på att planet måste vara tillbaka en viss tid utan också för att det var regnväder på väg in från sydväst. Vi fick ändå en skaplig flygning i över en timme med lite skärgård, söderförort, småstäder m.m. Då vi mötte mörka moln vid Strängnäs vände vi tillbaka. I Brommatornet är de aldrig omöjliga så vi fick ok på att snurra ett par varv över city innan vi gick ner för landning.

Våra passagerare klev ur planen med ett leende och var väldigt nöjda med flygturen, trots att en av dem blev lite flygsjuk. Eftersom jag inte ville oroa mina passagerare berättade jag nu vad det var för ett plan jag pekat på när vi stod vid motoruppkörningsplatsen. Jag berättade att det var samma modell av plan som störtade i Vinsta för några veckor sedan. Kunde varit lite dumt att berättat det just när vi skulle till att starta från Bromma.

Explore posts in the same categories: Flyg

Kommentera

