LY-AKB

Här är filmen på planet som jag tidigare beskrev och som vi såg starta på Bromma strax innan vi flög till Kumlinge. Lägg märke till det gnisslande ljudet när planet rullar förbi.

Explore posts in the same categories: Flyg

8 kommentarer på “LY-AKB”

  1. Fred Says:

    Det går inte mycket fortare i luften än på marken 😉

  2. Bosse Says:

    Nä, nog ser den ut att vara lite seg i starten. 😉
    En kollega berättade att han såg LY-AKB under helgens Aero Show i Göteborg.

  3. Fred Says:

    …eller var det LY-ABK han såg? 😉

    Båda är/var baserade på en strip i västsverige:

    http://www.airpixpro.com/Photoview.asp?ID=995

    http://www.aeroseum.se/goteborgaeroshow2008/galleri/pages/64.html

  4. Bengt Says:

    Eftersom du fortfarande refererar till den som ”planet” så får jag väl dra mitt strå till stacken. Antonov AN-2. 18 000 exemplar byggda. Vanlig i Sverige som fallskärmshopparkärra.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_An-2

  5. Bosse Says:

    Fred: Kanske var det så, de är ganska så lika. Det borde gå att avgöra på gnisslet. 😉

    Bengt: Där ser man, alltid lär man sig något. Mina kunskaper om fallskärmshoppning och vilka flygplan som används där är väldigt små. 🙂

  6. Fred Says:

    Bengt – Jag tror att man kan sträcka sig förbi 18000 med 1000 – 1500 exemplar.

    Bosse – Även om det kanske inte finns så många i Sverige som för – låt säga – sex/sju år sedan, så är den inte så ovanlig som man kanske tror. En artikel om typen jag skrev för några år sedan finns på webben:

    http://hem.passagen.se/sfff/an-2artikel.htm

  7. Bosse Says:

    En omfattande artikel ser jag, ska läsa den när jag får tid.
    Tack för infon.

  8. Anders Says:

    LY-AKB kunde inte vara i Göteborg i början av september då den stog i Borlänge då


Kommentera

