Stockholm Beer and Whisky Festival

Stockholm Beer and Whisky Festival är ett arrangemang där vi är återkommande gäster. Det brukar vara under detta arrangemang som jag provsmakar mitt whisky fat från Mackmyra. Fatet är nu 4 år och det skulle bli spännande att få göra den årliga provsmakningen.
Tyvärr måste jag säga, så valde vi detta år att gå till Stockholm Beer and Whisky Festival på lördagen. Det var lång kö vid biljettkassorna och massor av folk inne i lokalen. Naturligtvis är det på lördagen som folk utifrån landet reser ner till Stockholm och det skapar tyvärr inte det ”space” som man får då man istället besöker festivalen på en torsdag eller fredag.

Leena och jag hade tunnelseende då vi kom in och styrde rakt mot Mackmyras monter. Jag ville provsmaka mitt fat först så inga andra smaker i munnen skulle störa smakupplevelsen. Vi tog plats i loungen och fick vårt provrör med 5 cl whisky. Min bedömning av denna provsmakning var att whiskyn inte var mogen och nått tillräcklig mognad. Vi lät Eric från Mackmyra göra en provsmakning och ett mer expertis utlåtande. Det glädje mig att han kom fram till samma resultat som mig och tyckte fatet skulle få ligga ett år till. Helt enligt min plan. Jag vill att whiskyn skall vara minst en 5 årig whisky då jag tappar upp den.
Tre grabbar bakom oss hade ett likadant fat som mitt, men deras hade nu legat i 6 år. Deras smakade tydligen väldigt bra och en av killarna sa att han var lyrisk och fick gåshud. Eric provsmakade också och kom fram till att de gjorde rätt att tappa upp sit fat nu. Det kanske är värt att ha tålamod och låta fatet ligga ett tag till.

Jag fick blogg kontakt med Kiruna Whisky Club dagen innan vi skulle till festivalen. De skulle ner till Stockholm för att ha sitt medlemsmöte under Stockholm Beer and Whisky Festival och där skulle de även provsmaka en Glen Grant 1958 50 årig. Om ni läser detta så är jag väldigt nyfiken på hur flaskan smakade så skriv en kommentar om det i så fall.
Kiruna Whisky Club skulle ta sikte på en Port Ellen. Ja, varför inte tänkte jag. Så efter att provat mitt fat tog jag också sikte på en Port Ellen. 150 kronor för 2 cl för en provsmakning av Port Ellen 29 årig. Tycker att den smakade okej men inte så bra som jag förväntat mig. Nej, det kommer inte bli något köp av en sådan flaska just nu.

Vi letade upp några udda ölsorter som vi också provsmakade men annars blev det här det lugnaste besöket någonsin för oss på Stockholm Beer and Whisky Festival. Det berodde på att jag skulle ut och flyga dagen efter.

Explore posts in the same categories: Whisky

Kommentera

