Flygning till Arboga

En härlig dag med klarblå himmel, men blåsig. Jag, Niclas och Patrik hade tänkt flyga till Tierp plus något mer flygfält, men pågrund av blåsten som hade gett oss nästan rak sidvind i Tierp valde vi att inte flyga dit. Vi diskuterade vilka banor som låg med mer rätt vinkel i förhållande till vinden och som var tillräckligt långa för landning och start. De fick inte heller ligga på allt för långt avstånd från Bromma. Jag var sugen på att flyga till Siljansnäs, men enligt vindmätaren i Borlänge så blåste det ännu mer där uppe och det skulle även komma in moln under eftermiddagen/kvällen. Det är ju en bit dit och vi ville inte chansa på att flyga dit och sen fastna där pågrund av moln.

Valet föll då på Arboga efter kontroll med Arboga flygklubb att vinden låg nästan rakt i banan där. Ny färdplanering räknades ut och väderprognoser skrevs ut på skrivaren. När vi ställde upp för start och drog på så började noshjulet att vobbla. Jag har aldrig tidigare varit med om detta och det kändes lite obehagligt. Niclas som skolflyger samma plan som vi nu satt i hade varit med om detta. Bara att se till att noshjulet får mindre belastning så gick vobblandet över.


Lundby i Strängnäs

Vi flög över Strängnäs och vidare över Eskilstuna/Kjula och Eskilstuna/Ekeby. Det pågick segelflygsverksamhet över Arboga så vi fick hålla ett extra öga efter andra flygplan när vi närmade oss fältet. Vi flög in över fältet och svängde senare in på en skumpig final bana 33. Den var en något ojämn asfalterad bana men inga problem att landa på. När vi taxade in till den lilla klubbstugan taxade samtidigt ett plan ut för att dra upp ett segelflyg.


Eskilstuna/Kjula


Eskilstuna

Det var tomt på folk i klubbstugan så vi gick runt och tittade på ett par plan i hangaren och på en kille som körde med en radiostyrd helikopter. Lite senare kom planet som dragit upp segelflyget in för landning och vi gick då bort till klubbstugan. Där satt nu Mats och Mats som hälsade oss välkomna. Vi fick en varsin fika och de hade en frys full med olika bröd, värre än ett bageri. Vi fick oss en pratstund med Mats och Mats ute i solen innan vi begav oss upp igen.

Nu styrde vi sydost ner till Hälleforsnäs och Malmköping. Patrik tyckte det lät intressant att få flyga över Mariefred så det blev vårat nästa mål. Sen lade vi kursen mot Bromma. Vi frågade Brommatornet om vi kunde göra en överflygning över city, men fick nej eftersom det var trafikflyg på väg in. Vi hade ingen lust att cirkulera och vänta på att trafikflyget först skulle landa så vi fortsatte vår inflygning och landade några minuter senare.

Det här blev min sista flygning med debitering av airborne flygtid. Från och med den 1:a oktober övergår Stockholms Flygklubb till att debitera flygningarna enligt tacotid.

Annonser
Explore posts in the same categories: Flyg

2 kommentarer på “Flygning till Arboga”

  1. PC Says:

    Tack för en fin rapport!

    Även stort tack för receptet. Har haft mailstrul så det har varit lite svårt att svara.

  2. Bosse Says:

    Hoppas det smakade bra.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: