Whisky auktion

På tisdag den 7:e oktober kommer den första renodlade whisky auktionen att hållas i Sverige och arrangör är Systembolaget. Platsen för detta är Stockholms Auktionsverk, Magasin 5 i Frihamnen, Stockholm. Whisky intresset har blivit stort i Sverige och ser ut att växa till nästan en folkrörelse med alla whiskyklubbar och provsmakningar som finns runtom i landet. Vi svenskar är storkonsumenter av single malt whisky och ligger i topp i världen räknat per capita.
400 objekt kommer att ropas ut på auktionen och Systembolaget räknar med att flaskorna kommer inbringa över en halv miljon kronor. Jag har bläddrat igenom auktionskatalogen och ser att en Macallan från 1946 har det högsta utropspriset på mellan 22.000 – 24.000 kronor. Det ska bli kul att se för hur mycket den säljs för.
Mitt intresse under auktionen tilldrar sig speciellt till Makmyra flaskorna och till vilket pris de kommer att säljs för. Utropspriset är 10.000 – 12.000 kronor för hela Preludium serien (6 flaskor). Jag har ett flertal flaskor av varje Preludium utgåva som jag köpte i spekulationssyfte, därav mitt stora intresse för denna auktion. Så efter denna auktion kommer jag få ett kvitto på vad min samling är värd.

Explore posts in the same categories: Whisky

3 kommentarer på “Whisky auktion”

  1. typografborg Says:

    Whisky kan kanske användas som spelmarker i något kommande pokerspel?

  2. Bosse Says:

    Nja, skulle inte tro det. 😉

  3. Per Sandberg Says:

    Har en Glenfiddich 40 years rare colletion nr 17,

    Finns det något värde ?

    Tacksam för svar,

    Mvh,

    Per


Kommentera

