Dewar´s 12 årig

Jag föredrar 99 gånger av 100 att drick singel malt whisky. Med tiden inträffar då den 100:e gången vilket den nu har gjort. Jag fick tidigare i år en whiskyflaska när jag fyllde år, en skotsk Dewar´s 12 årig blendwhisky som jag nu har provsmakat. Inget illa ment med att jag fick en blendwhisky, jag hade den faktiskt på min önskelista.

Dewar´s 12-åriga blendwhisky är lite speciell på det sättet att flaskan har antalet lagrade år tryckt på etiketten. Det är vad jag vet mycket ovanligt att blendwhisky har antalet år som whiskyn lagrats tryckt på flaskans etikett eftersom de vanligtvis inte lagras någon längre tid.
En blendwhisky är whisky som blandas från flera olika fat och destillerier. Vad Dewar´s sedan gör med den blandade whiskyn är att de häller tillbaka den på ekfat och låter den lagras i ytterligare sex månader. Det ska då sammanföra smakerna och ge en mild och behaglig smak.

Tommy Dewar, son till Dewar´s grundare John Dewar, gjorde under 1890-talet en internationell marknadsföring som slog väl ut, inte bara för Dewar´s utan för skotsk whisky överhuvudtaget. Marknadsföringen slog väl ut i USA där en av kunderna var president Benjamin Harrison som lagrade ett flertal fat av Dewar´s i Vita Husets källare. Dewar´s whisky importeras idag till USA av Schenley och är den bäst säljande blendwhiskyn i USA.

Nu till det intressanta, hur smakar den då? Jag tycker den är len och behaglig med smak av citron, apelsin och vanilj som sitter kvar ganska länge i munnen. Dewar´s 12 år var helt okej och till ett rimligt pris dessutom. Men som jag tidigare skrivit så är jag lite emot whiskyflaskor som inte har riktig kork utan skruvkork och Dewar´s har skruvkork vilket drar ner helhetsintrycket. Jag jämför det på samma sätt när det gäller vinflaskor. Har vinflaskor skruvkork känns de väldigt billiga. Nu kan man inte jämföra vin och whisky på det sättet utan det är mer ett intryck från min sida.

Explore posts in the same categories: Whisky

Kommentera

