Import av motorcykel från USA

Jag har funderat och funderat i flera månade över hur jag ska göra. Vågar jag och vilka är riskerna? Nu har jag bestämt mig och slagit till för att importera en motorcykel från USA. Det är en speciell motorcykel som jag är intresserad av som heter Yamaha Raider S 1900.

Ända sedan den släpptes i USA har jag haft ett gott öga till Raider modellen och velat köpa en sådan. Den är designad i USA och jag tror också att den tillverkas där. Min förhoppning vara att Raidern skulle börja säljas i Sverige under 2009 och då hade jag varit först i kön att köpa en. Men efter att Yamaha släppt sitt program över nya motorcyklar 2009 så kan jag konstatera att Raidern inte finns med.

Jag har gjort mycket efterforskningar och kommit fram till att det ska gå bra att importera från USA. Håller jag mig till de uppsatta reglerna så kommer det här inte bli några problem.
Som svensk har man rätt att importera ett fordon från USA per 12 månaders period för privat bruk. Motorcykeln måste varit registrerad på en amerikansk medborgare och ett ”Certificate of Title” måste följa med motorcykeln som bevis att den varit registrerad och godkänd i USA. Kan man visa upp det pappret vid inregistreringen i Sverige så kommer den också gå igenom de Svenska/Europeiska avgas kraven. Jag har även kollat upp alla kostnader och avgifter som kommer till med tull och registrering m.m.

Motorcykeln har jag köpt från Minnesota och när alla papper är klara kommer den att transporteras till New York där den lastas i container. Den amerikanska tullen kommer göra en del efterforskningar för att kontrollera att fordonet inte är stulet innan de släpper iväg den. Den processen kan ta upp till ett par veckor. Sen ska containern lastas på båt för avfärd till Europa. Min förhoppning är att Raidern kommer till Sverige runt nyår.

Det här är en spännande process för mig och något som jag aldrig tidigare sysslat med. Mig veterligen så finns det ingen Yamaha Raider 1900 inregistrerad i Sverige så kanske blir min den första.

Explore posts in the same categories: MC

6 kommentarer på “Import av motorcykel från USA”

  1. ulf hederström Says:

    precis som jag vill se en hemsida. nice brother! jag har också planer på att åka över för att köpa hoj. gott nytt hojår 2009 mvh ulf hederström

  2. Tapani Sundström Says:

    Är också mycket sugen på en Raider och hört mig för hos Yamaha och precis som du konstaterat att den inte kommer till Sverige som 2009 års modell.
    Jag skulle väldigt gärna vilja ta del av din historia kring importen av Raidern, när du har fått hem den. Hur gjorde du, vilka blev kostnaderna, positivt och negativt mm.
    Hälsningar
    Tapani

  3. Bosse Says:

    Om importen av Raidern kommer jag skriva om på denna blogg och det finns flera inlägg om den redan nu. Om allt klaffar kommer min Raider till Sverige inom en vecka.

  4. Ulf Says:

    Hej!

    Lite nyfiken blir jag ju hur det gick för dig. När jag ringer Yamaha och frågar varför inte Raidern finns i sortimentet så var svaret att det var för dyrt att anpassa den för Sverige och att den därför bara fanns mellan 03 och 05..

    Mvh,
    Ulf

  5. Bosse Says:

    Jo tack det gick bra. Om du söker på ordet Raider här på min blogg så får du fram hela historien om importen. Min Raider rullar på de svenska vägarna sedan i våras.

    Jag förstår inte vad du menar med 03 och 05, är det årtal? Raidern lanserades i USA hösten 2007.

  6. Björn Andersson Says:

    Hej!

    Jag är sugen på att köpa/importera en raider sjölv från USA eftersom den inte kommer att finnas i Europa. Har du några tips och förslag på hur jag ska göra? Vilka kostnader ska jag tänka på?
    Jag läste också att den måste vara körd i USA för att få importeras till Sverige…

    Mvh
    Björn


Kommentera

