Flygning med flygrädd

Den här flygningen blev lite speciell eftersom jag skulle upp med en person som är flygrädd och hon är även min mamma. När vi satt i planet kunde hon inte stänga dörren. Jag blev tvungen att kliva ut för att kolla och såg då att en sprint inte åkte tillbaka som den skulle. Det var bara att trycka in den så gick det sedan bra att stänga. När jag fick igen dörren började planet rulla, men bara ett par decimeter, och jag satte foten på hjulet och stoppade rullningen. Bad min passagerare att hålla på bromspedalen så jag kunde kliva in. Hmm, inte helt bra kanske, men man lär sig av misstagen….

Jag fick den här gången flyga på gammalt hederligt sätt med karta och kompass eftersom SE-KZP har 24v uttag dit jag inte kunde koppla GPS:en. Men eftersom jag flög standardsvängen som jag brukar ta med folk som tidigare inte flugit så var det inga problem att hitta.

Vi snurrade ett extravarv över Tumba där mina föräldrar har bekanta som bor och de hade tydligen sett oss från marken. Planen var att vi även skulle fortsätta bort till Strängnäs där sommarhuset ligger, men mörka moln på 1500ft kom in från väster vid Södertälje, så vi vek av och flög in via Älvnäs till Bromma.

Trots nästan rak sidvind blev landningen relativt mjuk och kändes bra. Det roliga var att min före detta flygrädda passagerare kunde tänka sig att flyga fler gånger och då kanske vi kan få med min pappa som är ännu mer flygrädd.

När jag kom hem fick jag se en artikel om ett plan som fått nödlanda på en åker i Småland. Det var Johan Hammarström som var på väg från Växjö till Stockholm när motorn hade stannat för honom. Jag har träffat Johan några gånger och reagerade när jag såg hans namn i samband med att planet hade nödlandat. Tydligen hade allt gått bra och Johan klarade sig utan skador. Lite ironiskt nog flög han SE-KPZ vid nödlandningen och jag flög idag SE-KZP, vissa likheter där.

Explore posts in the same categories: Flyg

2 kommentarer på “Flygning med flygrädd”

  1. LazerJez Says:

    Nu kan inte din farsa vara sämre! Det är bara att tråka honom, snart sitter han brevid dig i en kärra 🙂
    Min mojja är väl inte flygrädd, men hon blir nästan alltid flygsjuk…så det är nog en del psykologi inblandat också. Likaså är detta fallet med min syrra…

    Hammarström Jr’s besök i Kolstorp kommer folk snacka om i bygden länge. Nästan lite Åsa-Nisse-romantik…
    Skönt att det gick så bra som det gjorde. Har sett åkerplätten några gånger….

  2. Bosse Says:

    Jag ska nog se till att han kommer med upp en dag. Om inte annat kommer min mamma berätta hur ”ofarligt” det var att flyga. 🙂

    Med tanke på hur mycket skog det finns i småland så var det bra att den åkerplätten fanns just där planet gick ner.


Kommentera

