Whyte & Mackay Special

Jag köpte en Whyte & Mackay Special i början av 2008 då jag var på en Helsingforskryssning. Några dagar efter hemkomsten provsmakade jag innehållet och blev inte speciellt imponerad. Flaskan hamnade långt in i whiskyskåpet.

När jag nu för en tid sedan möblerade om i whiskyskåpen för att få rum med några nyinköpta klenoder från London, fick jag syn på Whyte & Mackay flaskan. Jag blev nyfiken och ville ge den en ny chans och göra en ny provsmakning, vilket jag också gjorde. Men som tidigare blev jag besviken och tycker inte den här whiskyn är någon höjdare. Den hamnar åter igen längst in i hörnet på det ena av mina whiskyskåp.

Whyte & Mackay är producerad enligt ”double-marriage” vilket betyder att maltwhiskyn (vatten, jäst och mältat korn) blandas i sherryfat där de får gifta sig i några månader. Efter det tillsätter man grainwhisky (sädeswhisky av vete och/eller majs) som också den får gifta in sig på sherryfaten. Sen är det dags för buteljeringen.

Whyte & Mackay ägs av den Indiske multimiljonären Vijay Mallya som lät köpa Whyte & Mackay 2007. Han äger också destillerierna Dalmore, Fettercairn, Tamnavulin och Isly of Jura. Innan Vijay Mallya tog över Whyte & Mackay hade företaget varit i Ryska och Sydafrikanska ägor. Att en Indier köper ett whisky företag är inte så konstigt eftersom det finns whisky intresse i Indien som härstammar från kolonialtiden. Det finns även whisky som produceras i Indien (Bangalore) men det skriver jag om en annan dag. Jag vill även tillägga att Viljay Mallya äger det Indiska flygbolaget Kingfisher Airlines som var det första Indiska företaget att beställa en Airbus A380.

Explore posts in the same categories: Whisky

Kommentera

