Inget mer flyg till Tempelhof

Det sista flygplanet har landat på Tempelhof. Berlins motsvarighet till Bromma flygplats gick inte att rädda utan fick stänga den 31:a oktober 2008. Tempelhof som nu gått i graven var en anrik flygplats med många historiska händelser. Bland annat var Tempelhof världens första kommersiella flygplats och här grundades flygföretaget Lufthansa 1926. Tempelhofs terminal var länge värdens största byggnad och är än idag världens tredje största byggnad räknat till golvyta.

När jag för två år sedan pluggade flygteorin diskuterade jag och ett par andra kursdeltagare om att eventuellt göra en gemensam flygning till Berlin-Tempelhof. Nu blev det aldrig av att vi gjorde det, men jag tror att en av oss kom iväg på egenhand och flög till Tempelhof i somras. Det känns som en liten besvikelse att jag inte kom iväg innan flygplatsen stängde, men jag har inte känt mig mogen att flyga dit och därför avstått från resan.

Explore posts in the same categories: Flyg

Kommentera

