Rundtursflygning

Kenneths pappa fyllde 60 år för en tid sedan och skulle som present få åka med mig på en flygtur tillsammans med en av sina kompisar. Förväntansfulla följde de med ut på plattan till det väntande flygplanet. Jag hade min videokamera med mig i väskan och frågade om de ville filma flygningen och få det som ett minne. Klart de ville det och större delen av flygningen kom med på film.

Vilket härligt flygväder vi fick. Flygningen var först planerad att genomföras för ett par veckor sedan, men jag avbokade eftersom det blåste för mycket. Tur var väl det eftersom idag hade vi perfekta flygförhållanden.

Vi fick klarering att rulla ut på bana 30 men fick vänta ett par minuter på startlinjen för att låta en Cessna från Linta först rulla ut för start. Vid Linta håller bland annat SAS flygklubb till men det här planet tror jag inte kom från deras flygklubb. Planen från Linta kan om de vill starta en bit in på startbanan där de har sin in/utfart. Sen var det vår tur och jag gav full gas. Det behövdes inte många meter innan flygplanet fick luft under vingarna och lättade. Det är stor skillnad att flyga på hösten/vintern med hög densitet i luften vilket gör att flygplanet stiger fortare. Stigningen tar längre tid under våren/sommaren då densiteten inte är lika hög.

Vi gjorde en rundflygning i över en timme över skärgården och Mälaren. På vägen tillbaka då vi befann oss några nautiska mil väster om Björkö över Mälaren, fick vi syn på ett mörkt flygplan som passerade snett under oss och som gjorde en roll. Såg spektakulärt ut, men samtidigt blev jag frågande om han verkligen sett oss och jag försökte hålla ett öga så han inte fick för sig att göra en loop eller vända om i brant stigning mot oss.  Planet försvann bakom oss och jag styrde med rak kurs mor Älvnäs för att snabbt komma in i kontrollerat luftrum.

Eftersom det inte var några större aktiviteter med trafikflyget fick vi klarering att flyga några varv över city till mina passagerares belåtenhet. När vi var nöjda fick jag klarering av Brommatornet till en lång final. En mycket lång final för min del eftersom jag var vid Henriksdalsberget, nästan i höjd med där trafikflygen brukar komma in på sin final. När jag var på final RWA 30 strax innan Hels Angels klubblokal låg jag lite väl lågt och fick upp fyra röda PAPI lampor och drog på lite extragas för att nå ända fram till landningsbanan.

När vi landat och mina passagerare tackat för sig var det dags för en ny flygning. Nu var det min mammas tur att få åka med på sin andra flygning. Vi flög bort till Strängnäs och cirkulerade runt sommarstugan dit vi inte kunde flyga på hennes första flygning pågrund av låga moln. På vägen tillbaka flög vi via Mariefred och även denna gång flög jag ett par varv över city. Nu tror jag hon har kommit över sin flygrädsla.

Som avslutning kommer här en nerkortad film från flygningen.

Explore posts in the same categories: Flyg

6 kommentarer på “Rundtursflygning”

  1. typografborg Says:

    Härlig film Bosse. Så när man fyller 60 blir det flyta av..;-) / Våfflan

  2. Bosse Says:

    Ännu bättre, om du inte vill “flyta” så kan du få flyga med mig.
    😉

  3. Pontus Says:

    Mycket fin film!
    En liten fråga om Stockholms flygklubb, har klubben GPS i några av sina plan? I sånt fall, är kartdatabaserna uppdaterade, och vet du om dessa i sånt fall är RNAV godkända?

    //Pontus

  4. Bosse Says:

    Tack för det.
    Ja några av planen har GPS men jag vet inte när kartdatabasen uppdaterades senast eller om de är godkända för RNAV. På Stockholms flygklubbs webbsida kan du hitta en lista på vem som är ansvarig för respektive plan. Om du ringer till klubben och pratar med någon av dem så får du säkert svar på din fråga.

  5. M Says:

    Hej Bosse!

    Kanonbilder och trevlig film. Skulle du kunna maila mig. (Jag antar att du ser min
    mailadress). Jag skulle behöva lite hjälp med att få lite bilder tagna framöver.

    Mvh

    M

  6. Bosse Says:

    Tackar.
    Jag skickar dig ett mail så kan vi diskutera den vägen.


Kommentera

