Glädjande läsning

Det var med glädje jag idag löste Bengt-Göran Kronstams artikel ”Kronstams Dryck” i Dagens Nyheters Söndagsbilaga. Artikeln var på två helsidor och ägnades stor del åt whisky. Kronstam har provat 1958 Glen Grant 50 Years som finns med i min whiskysamling och jag har varit nyfiken på hur den smakar.

Kronstam skriver:
Tyvärr försvann 1958 Glen Grant 50 Years som en virvelvind, trots att priset låg på 2.495 kronor. Men femtioårig whisky är något helt unikt med en enorm komplex och mättad doft med osannolik fatkoncentration. Smaken stod inte doften efter med sanslös komplexitet och en samtidig mintfräschör som flyttar gränsen för det möjliga.
…….
Räkna med att dessa flaskor letar sig in på framtida whiskyauktioner.

Jag blev tidigare lovad att få en recension från Kirunas Whisky Club som skulle provat en Glen Grant 50 Year vid Stockholm Öl & Whisky mässa. Om de nu gjorde så vet jag inte, men om nu någon från Kiruna Whisky Club läser detta så är jag fortfarande nyfiken på vad ni tyckte om den.

Kronstam fortsätter med att recensera Mackmyras kommande utgåva Special 01 och den ger han högsta betyg. Det lovar gott men kommer säkerligen skapa rush till Systembolaget då utgåvan släpps. Det kommer bara finnas 8.000 flaskor till försäljning då den släpps den 1:a december.

Ardbeg Blasda ger Kronstam näst högsta betyg. Den har jag ännu inte provat så jag ser fram mot ett inköp av den inom en snar framtid.

Explore posts in the same categories: Whisky

Kommentera

