Hälsning från TSA

Mina resväskor har aldrig tidigare blivit kontrollerade av säkerhetspersonal/tull under alla de gånger jag flugit utomlands.

TSA

TSA

Men nu under den senaste resan till Kalifornien blev min resväska kontrollerad av TSA (USA:s luftfartsverk) två gånger. TSA har rätt att bryta upp låsta väskor för att kontrollera innehållet. När jag hämtade väskan i Chicago hade bygeln som låset sitter i klippts sönder. Det var ingen större åverkan vilket gjorde att jag fortfarande kunde låsa väskan. Då jag en vecka senare kom hem ser jag att säkerhetspersonalen återigen öppnat väskan men denna gång var hela låset borta och byglarna hade tejpats ihop. Inne i väskan låg låset fasttejpat på en lapp som talade om att TSA brutit upp låset för säkerhetskontroll av väskan.

Så kan det gå, när låset sitter på. Oj, börjar visst värma upp inför julrimmandet. Jag skulle kunna låta väskan vara olåst så länge inga värdefulla saker läggs i den eftersom försäkringsbolagen inte kräver att väskan är låst då den checkas in. Men jag föredrar ändå att låsa väskan under kommande resor. Det finns godkända lås som TSA kan öppna utan att förstöra lås och väska. Det får bli till att investera i ett par sådana inför nästa resa nu när jag ändå måste köpa nytt.

Men vad var det som var så intressant i resväskan som gjorde att jag kontrollerades två gången på en vecka? Ja inte vet jag, men något i väskan gav antagligen utslag på röntgen men jag vet inte vad det kan ha varit.

Explore posts in the same categories: Flyg

2 kommentarer på “Hälsning från TSA”

  1. Stefan Says:

    Vad glad du att dom talade om att de rotat i väskan. Här i Ukraina rotar dom alltid i väskan utan att tala om det. Å andra sidan är det inte security som rotar utan tjuvar, så jag låser alldrig.

  2. Bosse Says:

    Jo jag har läst dina berättelser kring detta. Du kanske skulle ta och packa ner något roligt för att skämta med tjuvarna. 🙂


Kommentera

