Tissot T-Touch Expert

Jag har i två år varit utan armbandsklocka efter att tappat min förra under en motorcykeltur. Jag har sedan dess funderat på vilken klocka jag ska köpa för att ersätta den jag tappade, men har liksom inte hittat en modell som passar mig. Det har fungerat bra med klockan i mobilen men jag vill inte känna tvång att alltid bära med mig telefonen bara för att jag ska ha koll på tiden. (Men nu är ju ändå nästan alltid telefonen med mig)

För någon vecka sedan fick jag syn på en Tissot T-Touch Expert och den fångade mitt intresse. Häromdagen var jag inne i en klockbutik där just denna klocka fanns och jag fick möjlighet att se och känna på den. Jag fastnade direkt och tvekade en mycket kort stund innan jag slog till och köpte den.

tissotKlockan kan se lite otymplig och tung ut, men det är den inte eftersom den är byggd i Titan och väger knappt något alls. Den har massor av funktioner som säkert skulle kunna göra självaste James Bond avundsjuk. Flera funktioner är användbara i flygsammanhang och det är de funktionerna som jag främst fastnat för. Med enkla klick på touchskärmen får man fram information om t.ex. lufttryck, höjd, temperatur, tider, alarm m.m.
Det finns även en inbyggd kompass. Trycker man på touchskärmen för kompassen så växlar visarna till kompassläge och pekar på nord-syd. Den går att ställa in geografisk nord (deviationen +4 grader i Stockholm) vilket jag ser som en fördel. Det går även att ställa in två olika digitala tider och en analog, så en tid kommer jag ständigt använda för UTC tid.

Lufttrycket kan ställas in för t.ex. havsnivån och/eller så kan man använda standardatmosfär 1013,25 hPa. Eller varför inte dagens QNH ute på Bromma 🙂

Explore posts in the same categories: Flyg

Kommentera

