Mackmyra Special 01

Vi befann oss i USA den 1:a december då Mackmyra Special 01 släpptes och det fanns viss risk att jag skulle bli utan denna utgåva av Mackmyra Special. Men tack vare snälla bulvaner som ställer upp för mig (tack Kia & Christer) fick jag två flaskor köpta till min samling. På julafton fick jag en glad överraskning, en julklapp från döttrarna som innehöll en flaska Mackmyra Special 01. Så med tre flaskor i samlingen kunde jag unna mig att öppna en av flaskorna för en provsmakning.

special01

Hällde ner några droppar vatten i den 51,6% whiskyn och gjorde en första smaktest.  Det kändes inte bra, tycker spritsmaken tog för stor överhand och bedövade tungan. Jag väntade en stund och lät bedövningen ge med sig och hällde sedan i lite mer vatten i glaset. Vilken skillnad det blev i smaken! Precis som tidigare utgåvor från Mackmyra så måste även Special 01 vattnas så alkoholhalten sjunker ner något.

Enligt Mackmyra så ska smaken av Special 01 bestå av sultanrussin, torkad frukt, smörkola och rök. Den smak jag tycker framträdde var smörkola, honung, russin och en viss bränd smak. Doften var söt, fruktig, honung och smörkola. Special 01 har lagrats på sherryfat, men frågan är hur länge? En whisky som lagras på sherryfat brukar få en mörkare färg, men jag bedömer Special 01 som väldigt blek.

Mackmyra Special 01 var den första utgåvan av sex och kommer liksom Preludium serien ges ut i ett begränsat antal. Av Mackmyra Special 01 släpptes 8.000 flaskor. Under 2009 släpps ytterligare två utgåvor i serien och under 2010 de sista tre utgåvorna.

Mackmyra Special 01 kostade 678 kronor och det är ett väldigt högt pris för denna whisky. Ska man betala så pass mycket för en whisky så finns det bättre alternativ att välja bland. Men för oss whisky entusiaster och samlare är priset helt förståligt med tanke på det begränsade antalet flaskor och Mackmyra tycks ju inte ha några större problem att sälja slut sina flaskor trots det höga priset.

Explore posts in the same categories: Whisky

Kommentera

