Första flygningen med döttrarna

Jag och Pierre har bokat upp några flygtider för att kunna göra gemensam sak av den kontrollerade flygningen med lärare som vi båda två måste göra för att få behålla flyglicensen. Denna flygning med lärare måste göras en gång vart annat år. Nu fick vi inte tag på någon av lärarna som kunde göra flygning med oss så det blev inget av med det just nu.

Jag hade ingen större lust att bara sticka ut på en flygning på måfå och kände först att jag lika bra kunde avboka planet. Men så frågade jag döttrarna om de ville ut på en flygtur och de nappade på det. De har inte flugit med mig tidigare så detta skulle bli deras första flygning med mig. Else tog med sig pojkvännen så vi blev fyra stycken i planet.


När jag gör kontrollen av planet och ska till att ta på mig vantarna, ser jag att jag fått med mig två höger vantar. Det var ju inte så bra med tanke på att det blir en stunds vistande utomhus i minusgrader med kontroll och tankning av planet. Men men, det gick bra ändå och jag förfrös inte fingrarna.

Jag fick klarering fram till väntplats bana 30. När jag står där och väntar kommer SE-KOL och landar framför mig och sedan en Piper från SAS flygklubb. Sen blev det vår tur att rulla ut på banan för start. Else var lite nervös innan flygningen eftersom hon är flygrädd men det gick snabbt över. Det var lugnt i luften och det blåste bara 5kt så förutsättningarna var väldigt goda för flygning.


Strax innan Edsviken låg jag något för högt så jag drog spaken framåt för att korrigera höjden. Jag hörde ett allmänt ”OOJ” följt av skratt från mina passagerare. Det pirrade till i magen och jag hade inte tänkt på att förvarna innan jag vände den svaga stigningen till sjunk.




Sandra kommer säkert inom en snar framtid att åka upp med mig igen och då med sin pojkvän eftersom han är flygintresserad, men nu var han hemma i Göteborg, så han får åka med en annan gång. Per avslutade med att säga att det här ville han göra om och Else tyckte också det kändes bra.

Som sista plan rullade vi in SE-GMD i hangaret och stängde igen det efter oss. Det saknades en elkabel för att kunna ansluta motorvärmen till planet så jag skickade ett sms till Pierre som bokat SE-GMD så han är förberedd på detta. SE-GMD kan vara lite kinkig att starta och värre är det på vintern om motorvärmen inte varit ansluten.

Explore posts in the same categories: Flyg

2 kommentarer på “Första flygningen med döttrarna”

  1. LazerJez Says:

    Härliga flygvinterbilder! Intressant headset på din co-pilot 😉

    Gott Nytt År, Bosse!

  2. Bosse Says:

    Det är den nya sibiriska modellen. 😉
    Gott nytt år till dig med Fred.


Kommentera

