Klubbvakt på flygklubben

Jag satt idag klubbvakt på flygklubben. Inom klubben får vi medlemmar tilldelade oss ett par klubbvaktspass per år. Får man passet i samband med teorikvällarna så finns det mycket att göra, speciellt innan teorin startar och vid rasten då många vill köpa kaffe och något att tugga på. Även vissa helger då det är fint flygväder kan det röra på sig i klubbstugan. Får man istället ett pass då det inte är teorikväll och vädret är mulet, ja då kan det bli ganska långtråkigt eftersom det inte är många som kommer ner till klubben en mulen och blåsig vardagskväll. Idag var det mulet och blåsigt men däremot teorikväll med några fikasugna studerande. Jag träffade bland annat för första gången Sven som är på sluttampen av sin teoriutbildning.

Jag hade planerat att jag skulle hinna med och göra min lärarledda flygning idag innan jag tog mitt klubbvaktspass. Men vädret var som sagt inget vidare så den flygningen ställde jag in redan i morse. Jag ska göra ett nytt försök i morgon, men det ser inte allt för ljust ut på väderkartan.

Det plan jag flugit mest efter att jag blev klar med min flygutbildning är SE-GMD. Det planet är från och med idag inte flygbart eftersom motorn skall bytas. Det beräknas ta över en månad, men med tanke på hur lång tid det tog med motorbytet i SE-KMO så kan det säkert ta ännu längre tid innan vi får tillbaka SE-GMD.

När jag kom hem kom jag på att jag glömt lägga pengar i fikakassan för de korvar jag åt. Måste komma ihåg och ringa till Marianne och Ville som jobbar i kafeterian om att jag kommer in med pengarna senare i veckan.

Explore posts in the same categories: Flyg

3 kommentarer på “Klubbvakt på flygklubben”

  1. Sven Wennerström Says:

    Då kanske vi ses imorgon igen, för då är det dels min tur att vakta klubben och dels en lektion inbokad. Men vädret ser verkligen inte för roligt ut, så det lutar väl åt att det blir en ensam, mulen och mörk vardagkväll i klubbhuset 🙂

  2. PC Says:

    Kul att se olika system för jouren. I Uppsala skall vi sitta 3 vardagskvällar eller en hel lö eller sö per år.

  3. Bosse Says:

    Då har vi det lite lättare inom vår flygklubb. Jag kan tänka mig att det kanske beror på medlemsantalet som säkert är högre inom Stockholms Flygklubb.


Kommentera

