Behörigheten förnyad

Det var dags för ett nytt försök att förnya min behörighet som tidigare inställts två gånger på grund av dåligt väder. Vädret var bättre än tidigare dagar men inte helt perfekt. Runt kl.16 skulle snöväder dra in över Stockholm och nu låg molnen på 1400ft. Via telefon diskuterade jag med flygläraren om flygningen och vi bestämde oss för att genomföra flygningen vid kl.14.00. Jag tog ledigt från jobbet och begav mig ut till Bromma.

Jag kom till flygklubben i god tid och började med att betala min skuld till fikakassan från i måndags. Sen gick jag ut för att göra daglig tillsyn på flygplanet. Planet för dagen blev SE-KMO, en av klubbens pa-28. Jag valde att flyga pa-28:an eftersom jag inte flugit den så mycket under det senaste året. Det var inte mycket bränsle kvar så jag rullade ner och fyllde upp tankarna och färdigställde allt för start. Det var kul att få träffa D som jag inte sett på över ett år. D som är flyglärare men också jobbar för Nordic Airways hade en del att berätta om flygyrket.

Vi skulle enligt bestämmelserna flyga i minst en timme och jag lade upp en lämplig flygrutt. Vi skulle till en början flyga österut men kom bara till Täby där vi mötte låga moln och vek då av söderut ner mot Bosön. Jag fick börja sjunka ner till 1000ft för att inte komma in i molnen och bibehöll den nivån till strax innan Älta där jag åter kunde stiga till 1500ft. Sen hade jag inga mer problem med moln men däremot mötte vi flera fåglar som kom flygande lite väl närgånget.

Inflygningen och landningen blev bra och jag kände mig nöjd med flygningen. Däremot kom jag på att jag glömt en sak under flygningen, att skifta tank. Ingen katastrof med bara en timmes flygning med fulla tankar, men man ska skifta tank innan landning. D hade noterat det och skulle tagit upp det på genomgången efter flygningen. Nu kan jag flyga i två år till med mitt certifikat till det är dags att göra en ny flygning med lärare.

Explore posts in the same categories: Flyg

2 kommentarer på “Behörigheten förnyad”

  1. Micke P Says:

    då får du hojta till om 2 år då så tar vi en sväng 😉

  2. Bosse Says:

    🙂 Jo jag får ta och göra det. Jag har följt dig och sett att du kommit vidare i karriären.


Kommentera

