Hämtning av Yamaha Raider

Igår fick jag det efterlängtade telefonsamtalet. Yamaha Raidern var tullad och klar för avhämtning. Jag ringde Klasse som åkte och fixade en släpkärra med spännband och sen drog vi ner till Norrköping för att hämta hem Raidern.


Där stod den, min Yamaha Raider som jag väntat på i flera månader. Jag kan säga att det kändes riktigt bra att nu få se den. Raidern såg ut att vara i bra skick och jag kunde inte finna några fraktskador på den. Det fanns olja i motorn och även en skvätt bensin i tanken men batterikabeln var avskruvad. Klart det skulle vara kul att få starta den och höra hur den låter, men frågan var om batteriet var laddat. Vi skruvade dit kabeln till batteriet och satte i startnyckel, vred om och motorn mullrade igång.


Efter att betalat tullavgiften och fraktkostnaden kunde vi lasta in motorcykeln i släpvagnens skåp. Det blev både en och två dubbelkoller av spännbanden så de satt på rätt plats och var lagom hårt åtdragna. Ruskade lite på motorcykeln och den stod still och skulle säkert klara en transport upp till Stockholm.

Vid Nyköping tog vi ett kort middagsstopp och passade då på att göra en extrakoll av min dyrbara last i skåpet. Raidern stod fortfarande upp och det såg inte ut att vara några problem.


När vi kom hem och skulle rulla ut Raidern fick vi ett litet problem. Rampen vi hade med oss var något kortare än den vi lånat i Norrköping vilket gjorde att vinkeln ner till gatan blev större. Underredet fastnade då vi skulle rulla ner Raidern och den blev hängande halvt utanför skåpet. Motorcykeln väger runt 300 kg så man flyttar inte på den hur som helst. Klasse ville göra ett försök att lyfta upp framhjulet för att få loss belastningen på underredet. Risken med det var att då skulle bromsverkan från handbromsen försvinna och frågan var då om vi skulle orka hålla emot. Jag kände mig lite smånervös där under några sekunder, men lyftet lyckades och vi fick loss motorcykeln och kunde rulla ner den på gatan.

Nu får motorcykeln vila upp sig i garaget, men ikväll (tisdag) ska den få åka ut på en ny tur. Då ska vi frakta ner Raidern till Stockholmsmässan där den ska ställas ut på motorcykelmässan. Vill ni ta en närmare titt på Yamaha Raidern så kommer den finnas uppställd i Yamaha Custom Clubs monter där även jag kommer att befinna mig lite till och från. Har ni vägarna förbi så kom gärna fram och säg hej. Motorcykelmässan pågår mellan den 22:a-25:e januari.

Explore posts in the same categories: MC

3 kommentarer på “Hämtning av Yamaha Raider”

  1. typografborg Says:

    Superfin hoj Bosse!!
    Tur at den inte fortfarnade sitter fast på släpet – kan tror att det vart svettigt. 😉
    Vi syns på Mässan.
    / Våfflan

  2. Daniel Johansson Says:

    Tja Bosse tror du att du skulle kunna hjälpa mig?
    Jag har tänkt att importera en raider, men hittar inget matnyttigt på nätet om hur man gör och vad en totalkostnad skulle bli (exl hojkostnaden)

    Vore evigt tacksam om jag kunde få lite info och tips.

    // Daniel

    daniel.81.johansson@telia.com

  3. Bosse Says:

    Det är en hel del att tänka på inför en import och mycket av de regler som gäller går att finna här:
    http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Import–inforsel/
    Priset på en importerad MC från USA blir ofta inte billigare än att köpa den i Sverige. Det är alltså främst import av MC som ex Raidern som inte säljs i Sverige som är av intresse.
    Jag kanske skriver ett inlägg om importen när jag är klar med allt kring registrering m.m.


Kommentera

